Maria Åstrand blir ny vd för Swerea KIMAB

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2016 13:05 CET

Den 1 juni 2016 tillträder Maria Åstrand som ny vd för forskningsinstitutet Swerea KIMAB. Maria är idag produktionschef för Special Inserts Manufacturing, inom Sandvik Machining Solutions och hon efterträder Staffan Söderberg, som går i pension. Maria Åstrand är bosatt strax utanför Uppsala och är civilingenjör inom materialteknik. Hon har också doktorerat vid Uppsala Universitet inom området ytbeläggning med PVD samt har flera års erfarenhet av ledarskap.

– Maria Åstrand har mångårig industriell erfarenhet från produktion och utveckling. Hennes akademika kunskaper i kombination med hennes ledarskapserfarenheter ger en utmärkt plattform för Swerea KIMAB att fortsätta att skapa industrinytta för kunderna, säger Göran Carlsson, ordförande i Swerea KIMABs styrelse.

Swerea-koncernen skapar, förädlar och förmedlar forskningsresultat inom områdena material-, produktions- och produktutveckling. Målet är att skapa affärsmässig nytta för medlemmar och övriga kunder och att stärka konkurrens- och innovationsförmågan hos näringslivet i Sverige. Koncernen har ca 550 medarbetare och omsätter 680 Mkr/år. Verksamheten bedrivs i fem forskningsinstitut (Swerea IVF, Swerea KIMAB, Swerea MEFOS, Swerea SICOMP och Swerea SWECAST). Verksamhet finns i Stockholm, Jönköping, Luleå, Mölndal, Piteå, Borlänge, Eskilstuna, Linköping, Trollhättan och Oslo, samt i Brest och St Etienne i Frankrike.