Nu satsar Swerea IVF på meltblown

Pressmeddelande   •   Jun 25, 2013 16:37 CEST

Inom flera områden efterfrågas idag funktionella nonwoven som består av tunna fibrer, vanligtvis runt en hundradel av ett hårstrå. Sådana material kan tillverkas genom meltblown, en process där man sprutar ut plast som sträcks till tunna fibrer med hjälp av luft som har hög temperatur och hastighet.

Nonwoven-materialet blir genomsläppligt med stor yta och används bl a i luftfilter och sårvårdsprodukter.

– För att nå vår vision att vara Sveriges främsta miljöföretag i vår bransch är detta en viktig del för att kunna utveckla vår produktion av klimatsmarta och energieffektiva ventilations-filter, säger Ove Kärrnäs, vd på Ultramare AB.

– Vi ser en intressant möjlighet i utveckling av innovativa meltblown-material som kan tänkas snabba upp sårläkningen genom unika vätskebindnings- och vätsketransport-egenskaper, samt utgöra bärare av aktiva sårläkningspreparat, säger Tomas Fabo, Senior Concept Development Manager på Mölnlycke Healthcare.

Det tillkommer ständigt nya tillämpningar där meltblown ersätter konventionella material, mycket tack vare sin mångsidighet och relativt låga produktionskostnad. Den exceptionella mikrostrukturen i kombination med utvecklingspotentialen gör att meltblown har en ljus framtid.

Swerea IVFs satsning, som finansieras av Stiftelsen Knut J:son Marks Fond och Stiftelsen Hakon Lefflers Fond, kommer fokuseras på utveckling av meltblown-processen och på förnyelsebara material såsom PLA och cellulosa.

Kontakta Mårten Alkhagen för mer information 031-706 63 30, marten.alkhagen@swerea.se

Swerea-koncernen skapar, förädlar och förmedlar forskningsresultat inom områdena material-, process-, produktionsteknik samt produktframtagning. Målet är att skapa affärsmässig nytta för medlemmar och övriga kunder och att stärka konkurrens- och innovationsförmågan hos näringslivet i Sverige. Koncernen har ca 550 medarbetare och omsätter 650 Mkr/år. Verksamheten bedrivs i fem forskningsinstitut (Swerea IVF, Swerea KIMAB, Swerea MEFOS, Swerea SICOMP och Swerea SWECAST) Verksamhet finns i Luleå, Jönköping, Mölndal, Piteå och Stockholm. Swerea KIMAB har även verksamhet i Brest och St Etienne i Frankrike.