Ny tillförordnad VD Swerea SWECAST

Pressmeddelande   •   Sep 04, 2014 14:33 CEST

Styrelsen i Swerea SWECAST har utsett Peter Semberg till tillförordnad VD för Swerea SWECAST från och med den 15 september 2014. Peter är partner i [i.o.h] Organisationsutveckling AB, Linköping, och har stor industriell erfarenhet.

- Swerea SWECAST är en viktig länk i innovationskedjan för tillämpad forskning för gjuteriindustrin. Sedan 2009 är Swerea SWECAST en del av Swerea-koncernen, den ledande industriella forskningskoncernen i Sverige. Peter Semberg har en bred industriell erfarenhet och kommer tillsammans med ledningen och medarbetarna på Swerea SWECAST att fortsätta utvecklingen av företaget, säger Göran Carlsson, ordförande Swerea SWECAST.

- Swerea SWECAST är ett intressant forskningsföretag som arbetar inom ett viktigt industrisegment i Sverige, gjuteriindustrin. Jag har under våren haft möjligheten att sätta mig in i verksamheten och tycker att det ska bli spännande att få leda utvecklingen av företaget, säger Peter Semberg.

Nuvarande VD Mats Holmgren övergår till Swerea AB för att förstärka arbetet inom teknik och marknad.

Styrelsen har startat rekryteringen av en ordinarie VD.

För mer information kontakta Göran Carlsson, VD och Koncernchef för Swerea och ordförande Swerea SWECAST

Swerea-koncernen skapar, förädlar och förmedlar forskningsresultat inom områdena material-, process-, produktionsteknik samt produktframtagning. Målet är att skapa affärsmässig nytta för medlemmar och övriga kunder och att stärka konkurrens- och innovationsförmågan hos näringslivet i Sverige. Koncernen har ca 550 medarbetare och omsätter 666 Mkr/år. Verksamheten bedrivs i fem forskningsinstitut (Swerea IVF, Swerea KIMAB, Swerea MEFOS, Swerea SICOMP och Swerea SWECAST) Verksamhet finns i Jönköping, Luleå, Linköping, Mölndal, Piteå, Stockholm och Oslo samt i Brest och St Etienne i Frankrike.