Ny VD för Swerea SICOMP

Pressmeddelande   •   Nov 22, 2016 16:05 CET

Hans Hansson och Bengt Wälivaara, Swerea SICOMP

Styrelsen i Swerea SICOMP har utsett Bengt Wälivaara till VD med start 1 januari 2017. Bengt är idag avdelningschef och ansvarig för Swerea SICOMPs verksamhet i Linköping. Han efterträder Hans Hansson som går i pension.

− Swerea SICOMP har internationell spetskompetens inom kompositmaterial, vilket är av intresse för bland annat rymd-, flyg och fordonsindustrin såväl nationellt som internationellt. Bengt har de senaste fyra åren tillsammans med regionens näringsliv byggt upp medlemsprogrammet Compraser Labs och Swerea SICOMPs verksamhet i Linköping. Detta ger honom en utmärkt plattform som VD, säger Göran Carlsson, VD och koncernchef för Swerea.

Bengt Wälivaara tog sin doktorsexamen i Tillämpad Fysik vid Linköpings Universitet 1996 och har varit verksam i två utvecklingsintensiva teknikföretag samt varit forskningschef på Väg- och Transportforskningsinstitutet, VTI.

− Swerea SICOMPs verksamhet är mycket spännande och min erfarenhet från industrialisering av innovationer inom sensorteknik och avancerad ytbehandling kommer väl till pass. Jag ser fram emot att leda hela Swerea SICOMPs verksamhet och fortsätta jobba för att stärka konkurrenskraften hos industrin,säger Bengt Wälivaara.

Nuvarande VD Hans Hansson har på ett mycket framgångsrikt sätt utvecklat Swerea SICOMP till en viktig del av det svenska innovationssystemet.

− Efter 23 år som Swerea SICOMPs VD känns det mycket bra att lämna över ledningen till Bengt som kan vår verksamhet efter flera år som avdelningschef för vårt kontor och lab i Linköping. Jag kommer också att vara tillgänglig för Bengt och hans ledningsgrupp ett tag till,säger Hans Hansson.

För mer information kontakta Göran Carlsson, VD och Koncernchef för Swerea AB och styrelseordförande för Swerea SICOMP AB.

Swerea-koncernen skapar, förädlar och förmedlar forskningsresultat inom områdena material-, produktions- och produktutveckling. Målet är att skapa affärsmässig nytta för medlemmar och övriga kunder och att stärka konkurrens- och innovationsförmågan hos näringslivet i Sverige. Koncernen har ca 550 medarbetare och omsätter 680 Mkr/år. Verksamheten bedrivs i fem forskningsinstitut (Swerea IVF, Swerea KIMAB, Swerea MEFOS, Swerea SICOMP och Swerea SWECAST). Verksamhet finns i Stockholm, Jönköping, Luleå, Mölndal, Piteå, Borlänge, Eskilstuna, Linköping, Trollhättan, Olofström och Oslo, samt i Brest och St Etienne i Frankrike.