Ny VD i Swerea AB

Pressmeddelande   •   Dec 18, 2013 09:27 CET

Styrelsen i Swerea AB har från och med den 12 december utsett Göran Carlsson till ny VD och koncernchef i Swerea AB.

Swerea AB med dotterbolag har under Tomas Thorvaldssons ledning, som VD och koncernchef, integrerats och står nu väl rustade inför framtida utmaningar. Då verksamheten går in i ett nytt skede med en kraftig utveckling av affärerna kommer det att krävas förändringar i ledarskapet inom koncernen. I detta läge har styrelsen för Swerea AB beslutat om en förändring på VD-posten inom koncernen. Som tillförordnad VD för Swerea AB har Göran Carlsson, nuvarande VD för Swerea MEFOS AB, utsetts.

För mer information:

Peter SamuelssonOrdförande i Swerea ABTel:070-616 17 40peter.b.samuelsson@sandvik.com

(Fotograf: Maria Åsén)

Swerea-koncernen skapar, förädlar och förmedlar forskningsresultat inom områdena material-, process-, produktionsteknik samt produktframtagning. Målet är att skapa affärsmässig nytta för medlemmar och övriga kunder och att stärka konkurrens- och innovationsförmågan hos näringslivet i Sverige. Koncernen har ca 550 medarbetare och omsätter 650 Mkr/år. Verksamheten bedrivs i fem forskningsinstitut (Swerea IVF, Swerea KIMAB, Swerea MEFOS, Swerea SICOMP och Swerea SWECAST) Verksamhet finns i Jönköping, Luleå, Linköping, Mölndal, Piteå, Stockholm och Oslo samt i Brest och St Etienne i Frankrike.