Pressinbjudan: Digi Demo Day den 7 februari i Trollhättan – en dag om framtidens digitala industri

Pressmeddelande   •   Jan 31, 2017 10:45 CET

Digitaliseringen är en av vår tids stora omvälvande processer. Allt från hushållsprylarna i våra hem till robotarna i industrin blir i allt högre grad digitala. Ny teknik skapar nya effektiva processer och möjligheter.

Den 7 februari hålls en inspirationsdag om digitaliseringen inom svensk industri.
Företrädare för Näringsdepartementet presenterar vid detta tillfälle regeringens arbete med att främja digitaliseringen inom svensk industri och vi får ta del av konkreta exempel på hur man arbetar med digitalisering och 3D tillverkning inom industrin.

När: 7 februari
Tid: 09.30-15.00
Plats: PTC, Innovatum, Trollhättan

Se hela programmet

Hela evenemanget är öppet för media.
Vid frågor och intervjuförfrågningar i samband med Digi Demo Day, kontakta:

Cecilia Ramberg
Tfn: +46 (0)70 780 60 52
cecilia.ramberg@swerea.se

Om Digi Demo Day: Bakom Digi Demo Day står DINA (Digitalisering av komplett produktionsflöde - en förutsättning för additiv tillverkning) - ett pilotprojekt inom digitalisering som finansierats av Vinnova. Bakom projektet står de strategiska innovationsprogrammen Lättvikt (LIGHTer), Metalliska material, Innovair och Produktion2030. I projektet har en rad företag, forskningsinstitut och universitet samverkat med ambitionen att visa behovet av och skapa lösningar för digitalisering i svensk tillverkande industri exemplifierat med additiv tillverkning (3D-printning) för att bland annat skapa en mer resurseffektiv tillverkningsprocess.

Swerea-koncernen skapar, förädlar och förmedlar forskningsresultat inom områdena material-, produktions- och produktutveckling. Målet är att skapa affärsmässig nytta för medlemmar och övriga kunder och att stärka konkurrens- och innovationsförmågan hos näringslivet i Sverige. Koncernen har ca 550 medarbetare och omsätter 680 Mkr/år. Verksamheten bedrivs i fem forskningsinstitut (Swerea IVF, Swerea KIMAB, Swerea MEFOS, Swerea SICOMP och Swerea SWECAST). Verksamhet finns i Stockholm, Jönköping, Luleå, Mölndal, Piteå, Eskilstuna, Linköping, Trollhättan, Olofström och Oslo, samt i Brest och St Etienne i Frankrike.