Större intresse och möjligheter med Oeko-Tex®-certifiering

Pressmeddelande   •   Aug 23, 2012 11:12 CEST

Intresset växer kring Oeko-Tex® Standard 1000 efter att Textilintrycket i Borås som första svenska företag erhållit sin certifiering. Nu expanderar Swerea IVF till Norge och ger därmed även norska företag möjlighet att certifiera sig enligt standarden. För Textilintrycket har certifieringen redan gett konkreta resultat.

Det har blivit allt viktigare vid framförallt större upphandlingar att inköpare och beställare ställer formella krav kring miljöarbete och kvalitet. Att kunna visa upp en certifiering enligt Oeko-Tex® Standard 1000 ger den kvalitetsstämpel och trygghet som alltmer efterfrågas, vilket många konstaterade på branschmässan PRomotion EXPO den 15-17 augusti. Etikettgruppen Svenska AB i Borås är både kund, leverantör och samarbetspartner till Textilintrycket.

– Den kvalitets- och miljöstämpel en certifiering som Oeko-Tex® Standard 1000 innebär blir allt viktigare inom branschen, säger Daniel Merking, vd för Etikettgruppen. I kontakten med större aktörer är det allt oftare ett krav och erbjuder den extra trygghet vid exempelvis offentliga upphandlingar som kan vara avgörande.

I Textilintryckets monter på PRomotion EXPO i Jönköping kunde de visa upp och berätta om sin certifiering. Mässan var välbesökt liksom Textilintryckets monter, och även om det naturligtvis inte bara var certifikatet som lockade så var intresset stort.

– Vi har fått många kommentarer från kunder och andra om certifieringen, säger Mikael Johansson, delägare på Textilintrycket. Det roligaste är dock en helt ny kontakt som ringde redan dagen efter offentliggörandet och gratulerade och bad om ett möte som en direkt följd av Oeko-Tex® Standard 1000!

För Swerea IVF är uppmärksamheten kring Oeko-Tex® också positiv. Förutom den bransch som Textilintrycket representerar så sprider sig vikten av certifieringen både i Sverige och övriga Skandinavien. Från och med i sommar etablerar Swerea IVF en filial i Norge som, liksom i Sverige, blir det officiella Oeko-Tex®-institutet i landet.

För ytterligare kommentarer och information kontakta gärna:

Helena Hjärtnäs, Swerea IVF · 031-706 63 03
Mikael Johansson, Textilintrycket · 033-12 58 58

Läs mer på

www.swereaivf.se, www.intrycket.com eller www.oeko-tex.com

Oeko-Tex® Standard 1000 innebär en breddning av Oeko-Tex® Standard 100, ett ledande certifieringssystem för textilier. Genom Oeko-Tex® Standard 1000 omfattas även själva produktionen med alla dess aspekter. För att bli aktuell för Standard 1000-certifiering krävs att minst 30 % av företagets produkter är Standard 100-certifierade. Swerea IVF är det officiella Oeko-Tex®-institutet i Sverige.

Swerea IVF förser tillverkande och produktutvecklande företag med avancerade forsknings- och konsulttjänster. Målet är att snabbt omvandla ny teknik och nya metoder till praktisk nytta. Även offentliga institutioner vänder sig till oss för att utveckla produkter och processer som bättre hushåller med jordens ändliga resurser.

Swerea-koncernen skapar, förädlar och förmedlar forskningsresultat inom områdena material-, process-, produkt- och produktionsteknik. Målet är att skapa affärsmässig nytta för medlemmar och övriga kunder och att stärka konkurrens- och innovationsförmågan hos näringslivet i Sverige. Koncernen har ca 500 anställda och omsätter 600 Mkr/år. Verksamheten bedrivs i fem forskningsinstitut: Swerea IVF, Swerea KIMAB, Swerea MEFOS, Swerea SICOMP och Swerea SWECAST. Verksamhet finns i Jönköping, Luleå, Mölndal, Piteå och Stockholm. Swerea KIMAB har även ett helägt dotterbolag i Frankrike med verksamhet i Brest och St Etienne.