Swerea Lättviktsplattform etablerat!

Pressmeddelande   •   Apr 03, 2009 10:16 CEST

Swerea genomför en stor satsning över breda kunskapsområden när man nu satsar 20 Mkr under 2 år inom lättviktsområdet.

Swerea erbjuder industriella kunder sammanhållna helhetslösningar omfattande alla teknikavsnitt för produktframtagning av lättviktskonstruktioner. Med detta menas alltifrån materialval, konstruktion, dimensionering, optimering, simulering, miljö och
produktionsaspekter. Tillämpningar finns inom de flesta områden som fordonsindustrin, rymd och flyg, marina applikationer, byggsektorn osv. Genom lättviktskonstruktioner kan man få kostnadseffektiva lösningar som ger minskad miljöbelastning och bättre produkter.

Swereas erbjudande sker inom Swerea Lättviktsplattform vilket levererar konceptlösningar och demonstratorer till industriella kunder. Målet är att hjälpa svenska företag att ta ett industriellt kliv mot lättvikt. Under 2009 - 2010 kommer en speciell satsning om 20 Mkr att göras där konceptlösningar tas fram i samarbete med utvalda företag.

- Erbjudandet till våra samarbetspartners om Swereas Lättviktsplattform är ett bra exempel på det mycket breda kunnande som finns inom detta område inom Swerea, från idékoncept till praktiskt förverkligande för de flesta industriella material som finns idag, säger Tomas Thorvaldsson, VD Swerea.

- Att få driva en sådan här satsning känns väldigt inspirerande och spännande. Jag är helt övertygad om att satsningen ligger rätt i tiden och genom att använda Swereas breda och djupa kompetens kan vi hjälpa till att stärka svensk industris konkurrenskraft, säger Stefan Gustafsson-Ledell, projektledare Swerea Lättviktsplattform.

För mer information kontakta
Stefan Gustafsson Ledell, stefan.gustafsson-ledell@swerea.se, Swerea SWECAST, 036-30 12 04, 070-694 32 59

För mer information om Swerea: www.swerea.se.