Swerea SWECAST tar tekniksprång med 3D-skrivare

Pressmeddelande   •   Aug 28, 2015 10:31 CEST

Sedan början av augusti har Swerea SWECAST en anläggning för att skriva ut formar och kärnor i sand med en 3D-printer.

– Med en skrivare på plats kan vi korta våra ledtider och snabbt bygga upp en bred kompetens kring tekniken, säger projektledare Åsa Lauenstein.

I det som en gång var Munksjö pappersbruk i Jönköping har Swerea SWECAST helrenoverat en lokal och skapat en test- och demoanläggning för 3D-utskrifter av sandformar och -kärnor. Anläggningens hjärta är en stor 3D-sandskrivare – en S-Max – från marknadsledande ExOne.

– Den är på plats och producerar redan formar av hög kvalitet. Det är inte frågan om någon inkörningsperiod utan vi kan garantera full precision redan nu, säger projektledare Åsa Lauenstein.

Inom gjuteribranschen finns ett stort intresse för 3D-tekniken då den både kortar ned ledtiderna och ökar designfriheten. Med en anläggning i Jönköping kan den allra senaste tekniken inom 3D användas på ett enkelt och flexibelt sätt av svensk gjuteriindustri.

Hela 3D-projektet sker i samarbete med ExOne. För amerikanska ExOne innebär det ett stort steg in på den skandinaviska marknaden. Anläggningen blir både ett showroom och ett produktionscenter för de formar och kärnor som företaget säljer genom sin svenska representant Karlebo Gjuteriteknik. Det är dit gjuterier som vill köpa en större mängd kärnor och formar för regelrätt produktion får vända sig.

– Tar man Swerea SWECAST:s verksamhet i lokalen så ser den helt annorlunda ut. Vad vi erbjuder är det som vi alltid har gjort: forskningstjänster, utvecklingsuppdrag och kortare konsultuppdrag, förklarar Åsa Lauenstein.

Swerea ligger redan långt framme inom 3D-tekniken, något som bland annat märks genom det koncerngemensamma projektet 3D3. 3D-printade formar och kärnor har därför redan använts i ett flertal forskningsprojekt. Fördelen med att ha en skrivare i egen regi blir att ledtiderna kortas kraftigt samtidigt som kompetensen inom området stiger snabbt och breddas inom koncernen.

Åsa Lauenstein har redan märkt av ett flertal positiva effekter.

– Det här har släppt loss en enorm kreativitet och lekfullhet. Vi är inte längre begränsade av traditionellt tänkande utan vi kan direkt testa en idé och få den utskriven till nästa dag. Vi behöver heller inte vara lika försiktiga och rädda för återvändsgränder eftersom vi kan agera snabbt och få direkta återkopplingar dagligen.

Vd Peter Semberg ser den nya anläggningen som väldigt viktigt för Swerea SWECAST:s framtida utveckling. Då handlar det inte enbart om de spännande möjligheter som 3D-tekniken innebär utan också för att samarbetet med ExOne är ett nytt sätt att arbeta på.

– Detta blir grunden i att bygga upp vår nya test- och demoanläggning. Min vision är att vi ska ha en test- och demoanläggning i världsklass och då ska vi arbeta med ett flertal samarbetspartners som är ledande tillverkare av gjuteriutrustning.

För mer information kontakta:

Åsa Lauenstein

E-post: asa.lauenstein@swerea.se

Swerea-koncernen skapar, förädlar och förmedlar forskningsresultat inom områdena material-, produktions- och produktutveckling. Målet är att skapa affärsmässig nytta för medlemmar och övriga kunder och att stärka konkurrens- och innovationsförmågan hos näringslivet i Sverige. Koncernen har ca 550 medarbetare och omsätter 650 Mkr/år. Verksamheten bedrivs i fem forskningsinstitut (Swerea IVF, Swerea KIMAB, Swerea MEFOS, Swerea SICOMP och Swerea SWECAST) Verksamhet finns i Eskilstuna, Jönköping, Luleå, Linköping, Mölndal, Piteå, Stockholm, Trollhättan och Oslo samt i Brest och St Etienne i Frankrike.