Swerea SWECAST utbildar framtidens gjuterianställda

Pressmeddelande   •   Maj 28, 2014 09:03 CEST

Många gjuterier är i stort behov av kompetent personal. Därför gör nu Swerea SWECAST och Arbetsförmedlingen en gemensam satsning på att utbilda operatörer och tekniker för gjuteriindustrin.

– Det här är en unik möjlighet, både för deltagarna och för gjuteriföretagen, säger Conny Gustavsson, utbildningschef vid Swerea SWECAST i Jönköping.

Swerea SWECAST, gjuteribranschens forsknings- och utbildningsinstitut, har fått Arbetsförmedlingens förtroende att starta en helt ny utbildning till kvalificerad operatör/tekniker inom gjuteriområdet.
– Det gör att vi under de närmsta åren kan erbjuda upp till ett hundratal personer en gedigen yrkesutbildning samtidigt som gjuterierna får ett värdefullt tillskott av ny kompetens, säger Conny Gustavsson, utbildningschef vid Swerea SWECAST.

Chanserna till anställning efter utbildningen är mycket goda, och från gjuteribranschens sida finns ett stort intresse.

– Jag tycker att det är en jättebra satsning. För vår del passar det utmärkt då vi behöver rekrytera mer personal, säger Lars Alfredsson, vd för Bruzaholms Bruk.

Utbildningen riktar sig till personer som antingen är arbetslösa eller riskerar att bli det. Deltagarna väljs ut i samarbete mellan Arbetsförmedlingen, gjuteriföretagen och utbildnings­anordnaren Swerea SWECAST.

Längden på utbildningen anpassas efter varje individs behov och varar som längst i drygt 30 veckor. Under studietiden varvas teori med praktik ute på gjuterier runt om i landet.

Den första utbildningsomgången startar den 1 september i år och tar emot maximalt tolv deltagare.

– Med den här utbildningen i bagaget öppnas dörren till en stor arbetsmarknad. På Swerea SWECAST har vi genom åren utbildat omkring tusen operatörer, varav en överväldigande majoritet i dag har en trygg anställning inom branschen, säger Conny Gustavsson.

Bildtext:

Swerea SWECAST:s utbildningschef Conny Gustavsson tillsammans med utbildningsledare Bengt Nygren.

För mer information kontakta:

Utbildningschef Conny Gustavsson

Telefon: 036 – 30 12 22

E-post: conny.gustavsson@swerea.se

Swerea-koncernen skapar, förädlar och förmedlar forskningsresultat inom områdena material-, process-, produktionsteknik samt produktframtagning. Målet är att skapa affärsmässig nytta för medlemmar och övriga kunder och att stärka konkurrens- och innovationsförmågan hos näringslivet i Sverige. Koncernen har ca 550 medarbetare och omsätter 650 Mkr/år. Verksamheten bedrivs i fem forskningsinstitut (Swerea IVF, Swerea KIMAB, Swerea MEFOS, Swerea SICOMP och Swerea SWECAST) Verksamhet finns i Jönköping, Luleå, Linköping, Mölndal, Piteå, Stockholm och Oslo samt i Brest och St Etienne i Frankrike.