Vinnova-pengar till testcenter för vindkraft

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2013 14:04 CET

Swerea MEFOS har beviljats 3 miljoner kronor för projektet ”Testcenter för vindkraft i kallt klimat”. Anslaget kommer från Vinnovas satsning på testbäddar inom miljöteknik. Hela projektets budget är på 8,85 miljoner kronor.

− Det här är en viktig del i finansieringen som nu gör det möjligt att påbörja projekteringen för att etablera ett testcenter för vindkraftverk i kallt klimat, säger Ralph Nyström, projektledare. Swerea MEFOS har internationell spetskompetens när det gäller att driva stora pilot- och demonstrationsprojekt och affärsmodellen för det planerade testcentret liknar vår nuvarande.

Projektets mål är att genomföra en projektering av en plats för etablering av en test- och certifieringsstation för vindkraft i kallt klimat. Det innebär bland annat framtagning av konkreta projekteringsunderlag med tidsplaner, tillstånd, kalkyler och upphandlingsunderlag etc.

Projektet har tidigare drivits av Chalmers Industriteknik och Scandinavian Wind i form av förstudier. Nu övergår arbetet i en projekteringsfas med Swerea MEFOS som ansvarig.

− Vi ser det här som ett strategiskt viktigt projekt av nationellt intresse, och vi ser fram emot att komma igång så snart som möjligt, fortsätter Ralph Nyström.

Syftet med satsningen är att skapa Europas första testcenter för vindkraft i kallt klimat. Behovet finns genom att det planeras omfattande utbyggnad av vindkraft på Nordkalotten.

Övriga deltagare i projektet är bland annat Skellefteå Kraft, Vattenfall, Vinnova, Luleå tekniska universitet och Swedish Wind Power Technology Center.

Ralph Nyström, 070-627 34 53

Swerea-koncernen skapar, förädlar och förmedlar forskningsresultat inom områdena material-, process-, produktionsteknik samt produktframtagning. Målet är att skapa affärsmässig nytta för medlemmar och övriga kunder och att stärka konkurrens- och innovationsförmågan hos näringslivet i Sverige. Koncernen har ca 550 medarbetare och omsätter 650 Mkr/år. Verksamheten bedrivs i fem forskningsinstitut (Swerea IVF, Swerea KIMAB, Swerea MEFOS, Swerea SICOMP och Swerea SWECAST) Verksamhet finns i Jönköping, Luleå, Linköping, Mölndal, Piteå, Stockholm och Oslo samt i Brest och St Etienne i Frankrike.