Swerea tar nationellt ansvar för lättvikt

Industriforskningsinstitutet Swerea har fått en av sju satsningar inom ”Utmaningsdriven Innovation” som Vinnova nu gör för att lösa framtidens samhällsutmaningar. Satsningen som är på totalt 20 MSEK under två år plus eventuellt ytterligare två år, syftar till att stärka svensk industris konkurrenskraft genom att skapa innovativa lättviktslösningar, säkerställa framtida kompetens inom området samt identifiera och utveckla nödvändig leverantörsstruktur.

Drivande är flyg-, fordon- och marinsektorn tillsammans med dess leverantörer. Satsningen drivs av Swerea tillsammans med internationellt ledande industrier inom flyg- fordon- och marinsektorn, samt universitet, teknikparker och branschföreningar. Partners i satsningen är förutom Swerea också Volvo Aero, Saab Aero, Volvo Cars, AB Volvo, Scania, Dockstavarvet, DIAB, Lamera, Sapa Profiler, Innovatum, Svenskt Marintekniskt Forum, KTH, LTU, HV och Compraser.

- För att klara framtidens krav på lätta konstruktioner krävs att olika industrisektorer samverkar kring strategiskt viktiga områden. Detta kommer vara en överlevnadsfråga. Fogning mellan komposit och metall är ett exempel på detta, säger Stefan Gustafsson Ledell, Avdelningschef på Swerea SWECAST och ansvarig för satsningen.

Satsningen är en del i LIGHTer. LIGHTer är en ledande branschöverskridande lättviktsarena som på ett effektivt sätt skapar konkurrenskraft åt svensk industri genom att erbjuda teknologiutveckling, kompetensutveckling, forskarskola och nätverk.

Mer information på www.swereas.se/lattvikt

Swerea-koncernen skapar, förädlar och förmedlar forskningsresultat inom områdena material-, process-, produkt- och produktionsteknik. Målet är att skapa affärsmässig nytta för medlemmar och övriga kunder och att stärka konkurrens- och innovationsförmågan hos näringslivet i Sverige. Koncernen har ca 500 anställda och omsätter 600 Mkr/år. Verksamheten bedrivs i fem forskningsinstitut: Swerea IVF, Swerea KIMAB, Swerea MEFOS, Swerea SICOMP och Swerea SWECAST. Verksamhet finns i Jönköping, Luleå, Mölndal, Piteå och Stockholm. Swerea KIMAB har även ett helägt dotterbolag i Frankrike med verksamhet i Brest och St Etienne.