Blivande redovisningsekonomer utbildas i tidredovisning av Swinx

Pressmeddelande  •  2011-12-21 09:21 CET

Under tre dagar utbildas ett antal av de blivande redovisningsekonomerna vid yrkeshögskolan i Kalmar i tid- och projekthantering med hjälp av Swinx programvaror. Studenterna genomgår en tvåårig utbildning som arrangeras av Nordic Business Institute. Syftet är att de ska få en inblick i praktiskt och modernt administrativt arbete för tjänsteföretag.

Tidredovisning på schemat
I utbildningen till Redovisningsekonom ingår Tidredovisning som ett av blocken. För att ge kursdeltagarna inblick i hur man kan arbeta praktiskt med anpassade programvaror för detta ändamål kontaktade NBI Swinx Trendator
- Eftersom vi känner till Swinx programvaror sedan tidigare och vet att de är anpassade för denna typ av arbete, föll vårt val på deras lösning, berättar Melker Gårdevall, Utbildningsledare hos NBI. Våra studenter får därmed nyttig praktisk erfarenhet även inom ett projektorienterat arbetssätt.

Projektet i centrum
Eftersom tjänsteföretagen blir allt fler och många företag arbetar projektorienterat läggs allt större vikt vid just tidredovisning. Med Swinx Tid får de tjänsteorienterade företagen sitt centrala styrsystem där de underhåller och följer upp sina projekt och där medarbetarna matar in tider och utlägg på sina uppdrag. Under kursen kopplas Swinx Tid samman med Visma Administration där fakturorna skrivs ut och bokföringen sker.

Elektronisk databas över alla projektfakturor
- Vi passar även på att registrera och projektföra inkommande fakturor i Swinx ScanLev, berättar Henric Berggren, lärare från Swinx på kursen. Eleverna får prova att attestera fakturor elektroniskt innan de förs in i bokföringen och vidare till Swinx Tid för att länkas in i projektredovisningen. När de får ikläda sig rollen som projektledare och kan klicka fram projektets samtliga fakturor direkt på skärmen, inser studenterna hur modern teknik avsevärt kan underlätta tid- och projekthanteringen, fortsätter Henric.

Nordic Business Institute är ett utbildningsföretag med 30 års erfarenhet av kompetensutveckling. Verksamheten består av att utveckla och genomföra utbildningar inom inköp/logistik, ekonomi/ledning och marknadsföring/ kommunikation och finns på åtta orter runtom i landet.

Information om företaget. VD Per-Åke Aronsson 040-680 83 33.
Information om Swinx-produkterna. Försäljningsansvarig:Björn Serenhov, 040-680 83 31
Information om Nordic Business Institute: Melker Gårdewall, 0708-853465
Läs mer om produkterna: www.swinx.se

För programutvecklingen av Swinx-produkterna svarar Malmö-företaget Trendator AB, startat 1987. Efter att under många år ha verkat i huvudsak som återförsäljare inom IT-branschen valde man 1999 att satsa aktivt på egen programutveckling. Första programmet Swinx Tid lanserades 2000 och har idag närmare 3000 användare. Swinx ScanLev lanserades sommaren 2009 och har över 1700 användare.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom