Seglarskola ombord på s/y Thindra

Segla en härlig Swan 59 – samtidigt som du får en skepparutbildning. Det blir verklighet när s/y Thindra inleder ett samarbete med företaget Rusailing.

Med flera års erfarenhet av chartersegling i bland annat Medelhavet och Karibien, utökar nu s/y Thindra sin verksamhet med att erbjuda sina kunder seglingsutbildningar. I ett samarbete med Rusailing, en seglarskola i Lagos i Portugal, kan kunderna boka in sig för att få en examen som Yachtmaster, Day skipper och Coastal skipper med mera, baserade på krav ställda av Royal Yachting Association (RYA).

– Vi är mycket stolta över samarbetet och med all den expertis och erfarenhet som Rusailing tillför kommer detta att ge vår verksamhet och våra kunder en extra dimension, säger Margareta Einarsson, sälj- och marknadsansvarig för s/y Thindra.

Under vissa perioder i sommar och höst kommer seglarskolan bedrivas ombord på s/y Thindra. Då kommer både Thindras och Rusailings kunder får möjlighet att kombinera segling med en Swan 59 och samtidigt erhålla en RYA-examen.

– Samarbetet går till så att vi ställer upp med Thindra som utbildningsbåt och Rusailing bistår med instruktörer och skeppare samt allt utbildningsmaterial.

Under utbildningsperioderna kommer kunderna att kunna segla längs med den portugisiska kusten eller längre så kallade Mile building-seglingar. Allt beroende på vilken utbildning man ansökt till.

Samarbetet med Rusailing medför även andra positiva nyheter för charterföretaget s/y Thindra. De kommer under samtliga sina charterseglingar ha en certifierad och godkänd RYA-utbildad skeppare ombord.

– Det är som att slå två flugor i en smäll. Vi kan erbjuda seglingsutbildningar till våra kunder samtidigt som vi får erfarna och ytterst kompententa skeppare vid rodret under våra ”nöjesseglingar”. På så sätt blir våra charterseglingar än mer säkra och trygga för våra kunder, säger Margareta Einarsson.

FAKTA OM s/y Thindra

• En Swan 59 från Piteå.
  • Erbjuder från och med våren 2015 seglarskola.
  • Erbjuder sedan 2007 seglingscharter året runt i Medelhavet, Karibien och över Atlanten.
  • Ska delta i World ARC 2017, en jorden runt-segling.
  • Thindra går även att hyra som vandrarhem under de perioder då hon inte är uthyrd för charter.
  • Mer information om s/y Thindra kan ni hitta på deras hemsida, www.thindra.se.

FAKTA OM Rusailing

• Bedrivit seglarskola i Lagos, Portugal, i åtta år.
  • Erbjuder samtliga RYA-kurser inom segling.
  • Mer information om Rusailing kan ni hitta på deras hemsida, www.rusailing.com.

• medelhavet
  • rya
  • skepparexamen
  • utbildning