”Grej of the day”-Micke är Sveriges bästa lärare 2015!

”Grej of the day”-Micke är Sveriges bästa lärare 2015!

För att lyfta frågan om höjda lärarlöner och vikten av duktiga och inspirerande lärare ger Sydsvenska Industri- och Handelskammaren en motiverande lärare ett pris på 10 000 kronor. I år delas priset ut för sjunde året i rad och vinnaren är Micael Hermansson från Västangårds skola i Umeå.

Årets vinnare av Sveriges bästa lärare, Micael Hermansson, är mellanstadielärare på Västangårds skola i Umeå. Förutom att i klassrummet inspirera och engagera elever är han ursprungsmakare till internetfenomenet ”Grej of the day”, kortare minilektioner om cirka 10 minuter som engagerar tiotusentals elever och lärare runt om i landet. På drygt ett halvår har Facebooksidan GOTD – Grej of the Day växt till nära 20 000 medlemmar.

Juryns motivering lyder:
Med ett gediget engagemang och nytänkande motiverar han elever och lärare runt om i landet. Genom mikrolektioner på tio minuter har han hittat ett nytt sätt att få elever att tillgodose sig kunskaper inom ämnesrelaterade områden. Vad som startade som ett litet projekt för hans egna elever har utvecklats till en rörelse där lärare över hela Sverige är med och bidrar. ”Grej of the day” har 20 000 följare på Facebook och dagligen lägger lärare upp tips och idéer på bra mikrolektioner. Det råder ingen tvekan om att Micke Hermansson är en lärare med förmågan att lära ut, inspirera och motivera! Därför är han värdig att ta emot utmärkelsen Sverige Bästa Lärare 2015.

Micael Hermansson om utmärkselsen:
- Min första tanke var att visst har detta varit ett intensivt halvår med extra allt – hela tiden. Men att vinna Årets Lärare väger tungt, jag började darra. Att vinna Lärarpriset och genom det få vara med och sprida en känsla av att kunskap är coolt känns verkligen underbart. Att Grej of the day har varit en lyckad idé har jag, via mina elever, kunnat påstå i många år. Vår lilla Facebook-grupp som i oktober hade 26 medlemmar har idag nästan 20 000. Det känns fantastiskt.

För ytterligare information vänligen kontakta Lisa Jedlid, projektledare Handelskammaren; 040-690 24 10. För kommentar från vinnaren kontakta Micael Hermansson; 0703371558.

Handelskammarens årliga lärarpris delas ut efter noggrann överläggning. Juryn består av Nicolas Hassbjer, grundare av HMS och ordförande i Handelskammaren, Charlotta Falvin, styrelseproffs, Per Samuelsson, VD Strålfors samt Handelskammarens vice VD Per Tryding. Deltar gör i juryn gör även föregående vinnare, vilket denna gång var Rickard Kjellgren, NTI Gymnasiet i Luleå och Linda Andersson, Hvitfeldtska i Göteborg. Lärarpriset delas ut under Handelskammarens Årsmöte den 28 maj, i Malmö Börshus.

Handelskammaren arbetar kontinuerligt med att lyfta fram behovet av bra lärare och har bland annat släppt rapporterna ”Sätt lärarna i första klass” och ”Stolthet och misströstan – Hur lärarjobben kom på villovägar”. Dessa kan laddas ned på www.handelskammaren.com

För att följa Lärarpriset, besök www.facebook.com/lararpriset och www.twitter.com/lararpriset.