Pressinbjudan – Dubbelpremiär på Varagårdsskolan i Bjuv

Pressmeddelande  •  2012-05-04 16:00 CEST

Premiär för Drick kranvatten i Bjuv och premiär för Varagårdsskolans nyrenoverade elevhall. Nu kan eleverna enkelt hämta friskt vatten – vanligt eller kolsyrat – i den nya kranvattenautomaten.

Kom och träffa skolans elever. Möt kommunstyrelsens 1:e vice ordförande Anders Månsson, kommunchef Kristina Magnusson och Varagårdsskolans rektor Annette Johansson. Se free running-artisterna från air-wipp.

Tisdag 8 maj, kl 10.30 i Varagårdsskolans sporthall, Södra Storgatan 21.

”Jag tycker det är bra att man har fått vattenautomater på skolan för då kan man få gott, kallt vatten när man vill.”

”Vi har lärt oss att dricka kranvatten istället för att slösa pengar på att köpa läsk, juice och flaskvatten, kranvattnet är bättre för miljön och hälsan.”  Elevröster om Drick kranvatten

Drick kranvatten drivs av Sydvatten AB, ett kommunägt företag som producerar dricksvatten till 850 000 invånare i Skåne. Tillsammans med VA-organisationerna i våra 15 delägarkommuner finansierar Sydvatten skolprojektet Drick kranvatten. Samarbets­partner i Bjuv är NSVA.

Syftet är att öka medvetenheten kring vårt viktigaste livsmedel. Alla högstadieskolor i ägarkommunerna får en kranvattenautomat där eleverna kan förse sig med kallt vatten – vanligt eller kolsyrat. Kranvattenautomaten på Varagårds­skolan är den 70:e som invigs. Totalt installeras 100 kranvattenautomater och 30 000 sportflaskor delas ut till eleverna.

www.drickkranvatten.se finns fakta om kranvatten, flaskvatten och världens vatten. Här finns också färdiga lektioner för att lärare enkelt ska kunna lyfta in kranvatten i undervisningen.

Vänliga hälsningar

Marie Nordkvist Persson
informationschef, Sydvatten

Marie Nordkvist Persson, kommunikationschef, Sydvatten,
tfn 040-35 15 53 (direkt/mobil), e-post: marie.nordkvist-persson@sydvatten.se

Anna-Karin Wickström, projektledare Drick kranvatten, Sydvatten,
tfn 040-35 15 63 (direkt/mobil), e-post: anna-karin.wickstrom@sydvatten.se

Sydvatten AB är ett kommunägt företag som producerar dricksvatten till 850 000 invånare i Skåne. Bolaget bildades 1966 och är i dag en av Sveriges största dricksvattenproducenter. Sydvatten äger och driver Bolmentunneln, de två vattenverken Ringsjöverket och Vombverket samt huvudledningssystemet för distributionen av dricksvatten.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom