Pressinbjudan – Invigning av Forskningsstation Bolmen

Sydvatten bygger en ny forskningsstation vid sjön Bolmen i Småland. Inriktningen blir i första hand miljöövervakning, fiske och fiskevård, projekt för vattenvård samt effekter av klimatförändringar på sjöekosystem. Forskningsstationen är resultatet av en gemensam satsning av Sydvatten och flera lärosäten, där främst Lunds universitet kommer att vara vetenskapligt involverad i anläggningen.

Tisdag den 23 maj kl. 10–13 kommer vi att inviga Forskningsstation Bolmen tillsammans med Eskil Erlandsson, riksdagsledamot och Kenneth M Persson, Sydvattens forskningschef, på Tiraholms gård i Hylte kommun.

Under invigningsdagen pågår också projektet Tänk H2O! med gymnasieelever från Johannes Hedberggymnasiet i Helsingborg. En del av förmiddagens program kommer att vara en rundtur på kursens pedagogiska stationer.

Under förmiddagen kommer du att få höra mer om forskningsstationen, projektet Tänk H2O! och gården Tiraholm. Vi avslutar med gemensam lunch tillsammans med gymnasieeleverna.

Inbjudna är bland andra representanter från de fyra Bolmenkommunerna, länsstyrelserna runt sjön och i Skåne, Region Halland, fiskevårdsområdesföreningen, Lagans vattenråd, Lunds universitet, Svenskt Vatten, SITES samt Högskolan i Halmstad.

Hitta till Tiraholm: https://goo.gl/maps/nvkG1zCx9Nk

Program:

10.00 Presentation av forskningsstationen, projektet Tänk H2O! och Tiraholms gård.

11.00 Rundtur på Tänk H2O!

12.00 Invigning av Forskningsstation Bolmen med efterföljande lunch.

Vi hoppas att du vill komma!

Meddela gärna om du kommer till Marie Nordkvist-Persson, kommunikationschef, marie.nordkvist-persson@sydvatten.se