Pressinbjudan - Klimatsäkert vatten - hur ska vattnet räcka till allas behov och vem ser till att det räcker?

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2019 08:37 CEST

Sjön Bolmen. Foto Bertil Hagberg.

När: 3 juli 2019

Tid: 08.30-10.00. Frukostfika serveras från kl 08.00

Var: Länsstyrelsens trädgård, nedre. Korsgatan 4 i Almedalen, Visby.

Medverkande

Jakob Granit, GD, Havs- och vattenmyndigheten

Lena Söderberg, GD, SGU

Annica Sohlström, GD, Livsmedelsverket

Anneli Hulthén, landshövding, Skåne

Kristina Yngwe, riksdagsledamot (c), ordf. Miljö- och jordbruksutskottet

Glenn Oredsson, styrelseledamot, LRF Skåne

Karin Lexén, generalsekreterare, Naturskyddsföreningen

Sara Sundquist, näringspolitisk expert, Livsmedelsföretagen

Ilmar Reepalu, ordförande, Sydvatten

Jörgen Johansson, VD, Sydvatten

Jenny Åström, konsult, ÅF

Moderator Mia Odabas

Klimatsäkert vatten är ett initiativ av Sydvatten, LRF och Länsstyrelsen Skåne som ser behovet av en total planering med hänsyn till de olika vattenbehoven och vattenresurserna.

Läs mer om Klimatsäkert vatten, ladda ner den fullständiga rapporten och lyssna på intervjuer med företrädare för olika intressen och perspektiv i utredningen: https://sydvatten.se/klimatsakert-vatten/

Anmälan senast kl 20.00 2 juni till Sandra Nordström, kommunikationsstrateg på Sydvatten. Sandra.nordstrom@sydvatten.se / 010-515 10 13

Sydvatten AB är ett kommunägt företag som producerar dricksvatten till 900 000 invånare i Skåne. Bolaget bildades 1966 och är i dag en av Sveriges största dricksvattenproducenter. Sydvatten äger och driver Bolmentunneln, de två vattenverken Ringsjöverket och Vombverket samt huvudledningssystemet för distributionen av dricksvatten. Genom samarbetet i Sydvatten kan de 17 delägarkommunerna garantera sina invånare, skolor, sjukhus och företag en säker, hållbar och kostnadseffektiv dricksvattenförsörjning.

Kommentarer (0)

Kommentera