Sydvatten: Beslut i HD påverkar inte dricksvattenförsörjningen

Sydvatten har tidigare begärt resning i Högsta domstolen gällande processerna kring grundvattenbortledningen i Bolmentunneln. Högsta domstolen har idag meddelat att ingen resning beviljas. Beslutet innebär endast att HD inte prövar ärendet, HD tar alltså inte ställning i själva sakfrågan.

–  Detta beslut har ingen betydelse för vårt uppdrag att leverera dricksvatten  till 15 kommuner och 850 000 personer, säger Jörgen Johansson, VD Sydvatten.

Verksamheten fortsätter oförändrat enligt de gällande tillstånd som Sydvatten innehar.

Bolmentunneln har funnits i 25 år och leder vatten från sjön Bolmen i Småland till Skåne. Tunneln är livsnödvändig eftersom tillgången till vatten är betydligt mindre i Skåne än i övriga Sverige. Sedan sommaren 2010 är Bolmentunneln förklarad som riksintresse och ska därmed skyddas. Staten har sålunda pekat ut Bolmen­tunneln som den viktigaste anläggningen i landet för dricksvattenförsörjning.

Sydvatten AB är ett kommunägt företag som producerar dricksvatten till 850 000 invånare i Skåne. Bolaget bildades 1966 och är i dag en av Sveriges största dricksvattenproducenter. Sydvatten äger och driver Bolmentunneln, de två vattenverken Ringsjöverket och Vombverket samt huvudledningssystemet för distributionen av dricksvatten.