Skanska satsar på framtidens vägprojektering med hjälp av Civil 3D

Addnodes dotterbolag Cad-Q, som är Nordens ledande leverantörer av modell- och ritningsrelaterad IT, har tecknat ett avtal med Skanska Sverige AB om licenser samt utbildning för AutoCAD Civil 3D och CQTools Väg. Satsningen beskrivs som ett steg in i framtiden.

Efter en noggrann utvärdering väljer Skanska att tillsammans med Cad-Q satsa på Civil 3D, marknadens ledande programvara för väg/markprojektering. Med hjälp av dynamiska länkar av till exempel ytor och tvärsektioner kan man med Civl 3D utvärdera fler alternativ snabbt och enkelt, samtidigt som ritningarna hålls aktuella och uppdaterade.

Dessutom väljer Skanska att satsa på Cad-Q:s egen anpassning CQTools Väg som bland annat innehåller svenska menypaletter, automatiserad produktion av sektionsritningar och svenska normalsektioner bl.a. för gatukorsning. I avtalet ingår även utbildning av de nya programvarorna.

Skanska är ett ledande, internationellt företag inom projektutveckling och byggrelaterade tjänster. Inom området Infrastruktur byggs broar, vägar, tunnlar, järnvägar, vatten och avlopp, hamnar, flygfält och energi- och fjärrvärmeanläggningar med fokus på effektivitet och miljöhänsyn.

– I Civil 3D har vi funnit en produkt som täcker Skanskas behov inom väg, VA samt Mark/Landskap. Vi ser stora fördelar i att man kan jobba modellorienterat och använda modelldatan i bygget och tror att detta kommer att både spara tid för våra projektörer och öka kvaliteten på våra projekt, säger Roger Nilsson, gruppchef Väg & Mark på Skanska Sverige AB.

– Vi är mycket glada för att Skanska har valt Civil 3D och CQTools och ser fram emot ett fortsatt gott samarbete, säger Sven Bengtsson, kundansvarig för Skanska på Cad-Quality i Sverige AB.

Sven Bengtsson, teamledare Samhällsbyggnad, Cad-Quality i Sverige AB, tel: 040- 680 57 43, e-post: sven.bengtsson@cad-q.se

Roger Nilsson, gruppchef Väg & Mark, Skanska Sverige AB, tel 010-448 78 74, e-post: roger.nilsson@skanska.se

■■ Cad-Q bolagen är Nordens ledande leverantör av modell- och ritningsrelaterad IT och arbetar med implementering av programvaror, utbildning, support och IT-stöd av CAD-system till bygg-, fastighets- och industrisektorerna. Cad-Q bolagen grundades 1989 och har cirka 140 medarbetare vid 18 kontor i Sverige och Norge. Cad-Q ingår i Addnode-koncernen som är noterad på OMX Nordic List, Small Cap.

■■ Om Skanska i Sverige

Skanska är ett av Sveriges största byggbolag med verksamhet inom hus- och anläggningsbyggande samt utveckling av bostäder och kommersiella lokaler. I Sverige har företaget cirka 10 000 medarbetare och intäkterna för byggverksamheten uppgick 2009 till cirka 25 miljarder kronor. Verksamheten inom bostadsutveckling sålde under 2009 cirka 1 000 nya hem. Skanska erbjuder även tjänster inom offentlig privat samverkan.