Strategiskt samarbete i byggbranschen: Cad-Q och Nosyko ingår ett avtal kring leverans av dRofus i Sverige

Cad-Q och Nosyko har tecknat ett avtal om försäljning och leverans av dRofus på den svenska marknaden. Inom byggbranschen är det stort fokus på BIM (Building Information Model), och båda företagen är aktiva deltagare i arbetet med att skapa öppna standarder och ett effektivt kommunikationsflöde mellan aktörer i byggbranschen genom buildingSMART. Cad-Q kommer med detta samarbete att stärka sitt erbjudande till den svenska bygg- och fastighetsbranschen med systemstöd för rumsfunktionsprogrammering (RFP) från tidiga skeden till drifts- och förvaltningsfasen (FM).

Nosyko har stora ambitioner om att etablera dRofus, ett databasverktyg för att stödja olika arbetsprocesser i komplexa byggprojekt, på den internationella marknaden. - Samarbetet med Cad-Q, Nordens ledande leverantör av IT- och BIM-relaterad programvara, ser vi som ett strategiskt intressant steg. Vi har stora förväntningar på den svenska marknaden och samarbetet med Cad-Q, säger Rolf Jerving, vd för Nosyko.

dRofus bygger på över 20 års erfarenhet i byggbranschen, och har bland annat använts vid alla större sjukhusprojekt i Norge, som Akershus Universitetssykehus HF och St Olav's Hospital, samt det nya operahuset i Oslo, universitet och högskolor. I övrigt har Norske Statsbygg infört dRofus i alla sina byggprojekt. I Sverige har Akademiska Hus, Mark-Vatten-Miljöcentrum och Science Park vid Karolinska sjukhuset använt programmet. dRofus är oberoende av typ av projekt och bransch, och kan lätt anpassas till alla typer av byggprojekt oavsett storlek, komplexitet och typ av byggnad. dRofus kan överföra data till andra planerings- och projekteringsverktyg med hjälp av IFC export/import.

- För Cad-Q innebär detta att vi kan leverera en beprövad och etablerad produkt som stödjer avancerad rumsfunktionsprogrammering och planering av komplexa byggnader i ett tidigt skede. Integration med andra system kommer till största delen att baseras på öppna standarder, vilket gör det enklare att hålla ritningarna uppdaterade mot dRofus under hela projekteringsprocessen, säger Anders Moberg, vice vd i Cad-Q.

För mer information, vänligen kontakta:
Cad-Q Norge: Rolf Kjærnsli, vd Cad Quality, tel: +47 22 02 00 07, mobil: +47 91 57 59 61, e-post: rolf@cad-q.no
Cad-Q Sverige: Anders Moberg, vice vd Cad Quality, tel: +46 31 703 23 50, mobil: +46 70 597 47 00, e-post:
anders.moberg@cad-q.se
Nosyko: Rolf Jerving, vd Nosyko, tel: +47 22 33 15 70, Mobil: +47 90 84 38 38, e-post: rolf@nosyko.no

■ ■ Nosyko AS grundades 1970. Företaget har idag 13 anställda och erbjuder tjänster inom ett brett spektrum. Nosyko AS har utvecklat en databas/applikation för arbete med byggnadsprogrammering och utrustning planering. dRofus är i ett internationellt sammanhang en av de mest avancerade systemen för användning i byggnadsprogrammering och utrustningsplanering. Mer information på:www.drofus.no och www.nosyko.no

■ ■ Cad-Q är Nordens ledande leverantör av modell- och ritningsrelaterad IT och arbetar med implementering av programvaror, utbildning, support och IT-stöd av CAD-relaterade system till bygg-, fastighets- och industrisektorn. Cad-Q grundades 1989 och har cirka 140 medarbetare på 15 kontor i Sverige och Norge. Företaget ingår i Addnode koncernen. Mer information på www.cad-q.se

Anders Moberg

Business Unit Manager, Facility management +46 31 703 23 55

Rolf Kjærnsli

Affärsområdeschef Design Management, Addnode Affärsområdeschef Design Management, Addnode +47 915 75 961