Torsås kommun får pris för Bästa Tillväxt 2011

Företagen i Torsås har genom sin tillväxt placerat kommunen på första plats i Kalmar län. Kreditupplysningsföretaget Syna har kartlagt samtliga svenska aktiebolags senast tillgängliga bokslut för att utse vinnarna. Det är femte året i rad som kreditupplysningsföretaget Syna delar ut priset Bästa Tillväxt.

- Det betyder extra mycket för oss att få ta emot Bästa Tillväxt priset i år eftersom vi har haft en nedläggning av ett stort företag i kommunen. Att få ett tillväxtpris ger en positiv känsla till både invånarna och våra företagare, säger Tuulikki Åkesson, näringslivsansvarig för Torsås kommun.

Årets pris

Förra året då vi delade ut Bästa Tillväxt var många fyllda av entusiasm. Förhoppningarna om en snabb återhämtning efter 2009 års ekonomiska oroligheter var stor på många håll. När vi nu med facit i hand har gått igenom de svenska aktiebolagens bokslut och pratat med dem som arbetar med näringslivsfrågor ute i kommunerna, så är det övervägande positiva tongångar. 2010 var för många ett bra år även om återhämtningen kanske inte var lika snabb som många hoppades.

Företagen tilldelas pris

De företag i de vinnande kommunerna som har ökat sin omsättning, ökat antalet anställda och går med vinst kommer att få ett diplom som visar att de är ett av de aktiebolag som bidrar i kommunerna med Bästa Tillväxt 2011. Endast 525 av Sveriges ca 300 000 aktiebolag får ta emot diplomet detta år. Kontakta oss eller besök vårt pressrum på http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/syna-ab om du vill ha listan på företag som tar emot diplomet i år i respektive kommun.

Med vårt tillväxtindex uppmärksammar vi de kommuner där en stor andel av företagen går bra och växer. I varje län får den kommun priset som har den största andelen. Kommuner med färre än 100 aktiebolag har tagits bort eftersom resultatet annars blir missvisande.

Vi premierar bredd och stabilitet snarare än spjutspetsar. I de fall det finns ett stort framgångsrikt företag i en mindre kommun får det effekt i Synas index bara om företaget anlitar underentreprenörer i kommunen eller sysselsätter mycket folk i kommunen, vilket leder till att servicenäringar får ett bättre kundunderlag. Det är viktigare för en kommun, att det finns många små företag, som växer, än att det finns ett stort företag som är framgångsrikt. En region blir stabilare om 100 små företag anställer en person till och ökar sin omsättning än om ett företag gör det.

Vi har mätt upp tre värden:

- Andelen företag som har en omsättningsökning > 5% mellan de två senaste årsredovisningarna,

- Andelen företag som ökat antalet anställda mellan de två senaste årsredovisningarna och

- Andelen företag som går med vinst enligt senaste årsredovisningen.

Centralt är alltså andelen företag som ökat. Av dessa tre tal gör vi sedan ett index som möjliggör att jämföra kommunerna med varandra. Indexet baseras på alla svenska aktiebolags senast tillgängliga bokslut.

Kontakta oss gärna om du vill veta mer om priset.

Informationsansvarig Syna AB

Mail              harald.stjerna@syna.se

Dir                040 – 258539

Mob              0702 – 338297

Växel            040 – 258500

Information om Kreditupplysningsföretaget Syna AB

Syna AB är Sveriges äldsta kreditupplysningsföretag och har funnits sedan 1947. Syna tillhandahåller kreditupplysningar och annan information avsedd för affärsverksamhet. Vi strävar efter att våra produkter skall hjälpa företag att göra fler och bättre affärer. I dag har vi drygt 10.000 kunder varav de flesta är små och medelstora företag.

• Kalmar

Syna AB är Sveriges äldsta kreditupplysningsföretag och har sedan 1947 tillhandahållit kreditupplysningar och annan information avsedd för affärsverksamhet. Vi tillhandahåller information till alla sorters företag samt statliga myndigheter och verk.