Pressinbjudan: Välkommen att bevaka Sveriges största syntest av bilförare

När höstmörkret faller är varannan bilist en fara i trafiken. Det har tidigare syntester av svenska bilförare visat.

För fjärde året i rad genomför Synoptik den årliga Synbesiktningen, och för andra gången med Bilprovningen som partner. I år blir satsningen mer omfattande än någonsin.

Den 22 november genomförs syntester på förare som besiktar sin bil på 60 av Bilprovningens stationer runtom i landet. Totalt erbjuds cirka 5 000 personer möjlighet att testa synen samtidigt som bilen besiktas. Syftet med satsningen är att belysa synens betydelse för ansvarsfull bilkörning.

Datum: 22 november

Tid: 09.00-17.00

Plats: På 60 av Bilprovningens stationer (se lista nedan)

För att boka intervjuer med personal på plats, vänligen kontakta:

Marit Thorin, Informatör Bilprovningen, 0705-66 02 37

Emilia Wängelin, Presskontakt Synoptik, 073-824 12 52

Vad är Synbesiktningen?

Synbesiktningen är en gemensam kampanj för Synoptik och Bilprovningen. Syftet är att uppmärksamma synens betydelse för ansvarsfull bilkörning. Under 3 år har totalt 9 000 syntester genomförts, och resultatet har visat att omkring 50% kör omkring med fel synkorrigering i trafiken. Synbesiktningen genomförs under den period på året då kraven på bilförarna ökar som mest: väglag, regn och mörker gör att det är extra krävande att köra bil från och med oktober.

Kort om Synoptik

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med 105 butiker en av Sveriges ledande aktörer inom optik. Företaget ägs av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Vår mission är att alla ska ha råd med kvalitetsoptik. Varje år skänks en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av Grand Vision B.V, en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 4.600 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se www.synoptik.se

Kort om Bilprovningen

Med ansvarskänsla, närhet och kunden i fokus är Bilprovningen din trygghet för säkra fordon och bättre miljö. Med 144 stationer och 1 137 medarbetare är Bilprovningen Sveriges ledande aktör för besiktning av motordrivna fordon. Under 2011 genomförde företaget närmare 5,9 miljoner besiktningar och omsatte 1 642 MSEK. Bilprovningens huvudägare är svenska staten (52 procent). Resterande ägare utgörs av branschorganisationer. För mer information besök www.bilprovningen.se

Orter som genomför ”Synbesiktning” 22 november

På följande 60 av Bilprovningens stationer genomförs Synbesiktning den 22 november mellan 09.00-17.00.

Alingsås

Älmhult