Så väljer du rätt solglasögon i sommar  – Synoptiks optiker och stylist guidar

Så väljer du rätt solglasögon i sommar – Synoptiks optiker och stylist guidar

Stora bågar med spegelglas och klassisk retrostil, så lyder sommarens trendrapport från Synoptiks glasögonstylist, Helene Hjertberg. Hon guidar dig i sommarens solglasögontrender och berättar vad som gäller just nu och vilka glas som passar bäst på stranden och i löpspåret.

– Både retrostil och stora bågar är trender som fortsätter att dominera. Men det som kommer riktigt starkt i sommar är spegelglas som vi kommer se mycket av på stränderna. Satsa på solglasögon i retrostil med bågar i brunt och svart så är du helt rätt, säger Helene Hjertberg.

Det du bör undvika är riktigt små glasögon annars är det mesta rätt menar Helene.

– Det finns oerhört många modeller och stilar, det viktigaste är att man känner sig bekväm med solglasögonen och att de passar ens egen stil. Eftersom solglasögon täcker mycket av ögonen blir det inte lika viktigt att följa ansiktsformen och klassiska stilregler. Men se till att glasögonen inte trycker mot kinderna och tinningen. Just passformen är oerhört viktig när det kommer till solglasögon. Ofta är det inte lika lätta att justera dem i efterhand som med ett par vanliga glasögon, säger Helene.

Sommarens tre trendiga val

Klassiska bågar
fortsätter att vara populärt. Typiska former är pilot och stora bågar med filmstjärnekänsla – modeller vi kommer får se mycket av i sommar. Här rekommenderar Helene att man lägger till spegelglas för att få en extra snygg touch. Exempel är solglasögon från Burberry och Ray-Ban.

Designerbågar
passar den som vill sticka ut lite. Här finns många lite mer vågade, men samtidigt tidlösa bågar med riktigt snygg design som hämtar inspiration från 50- och 60-tal. Ett lite mer vågat men hett val. Exempel är solglasögon från Alexander McQueen, Marc by Marc Jacobs eller Gucci.

Sportbågar
är väldigt lätta och funktionella och passar bra för den som vill vara aktiv under sommaren. Kommer i många snygga modeller med spegelglas, exempelvis från märket Carrera.

Välj glas efter aktivitet

För hav, strand och vattensport
, använd ett grått glas som är polariserande så minskar du det skarpa solljuset, dessutom gör glaset att du får ett bra djupseende och uppfattar omgivningen bättre. Riktigt bra vid exempelvis vattensporter.

För utomhusträning,
passar ofta ett brunt glas bra. Det framhäver kontraster och gör det lättare att se vägar, skyltar och hinder om du exempelvis joggar eller cyklar.

Om du vill ha ett allroundglas
som passar i alla väder så är grönt glas att föredra. Det ger korrekta färger och tydliga kontraster för de flesta aktiviteter och väder.

Helene Hjertberg, glasögonstylist och leg. optiker, Synoptik, tfn: +46 (0)70-236 89 94
Bilder för fri publicering kontakta: Olof Mattsson, tfn: +46 (0)70-958 96 31

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med 104 butiker en av Sveriges ledande aktörer inom optik. Vår mission är att alla ska ha råd med kvalitetsoptik. Företaget ägs av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision B.V, en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 4 600 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se www.synoptik.se