Höstens glasögontrender spinner vidare på retrospåret

Höstens glasögontrender spinner vidare på retrospåret

– Kattiga former och rundade glas möter diskret sammetsmjuk elegans och klara färger

Glasögon har för många blivit ett sätt att uttrycka sin personliga stil. Höstens glasögonmode tar retrotrenden ytterligare ett varv och presenterar eleganta bågar som använder dåtiden för att blicka in i framtiden. Nytt är en matt ytfinish som skapar sammetsmjuk elegans och stil. Klara färger är fortfarande hett, samtidigt som den diskret nedtonade stilen är på frammarsch.

Höstens glasögontrender hämtar inspiration från dåtiden för att skapa en uppdaterad look som blickar in i framtiden. Formerna är förfinat retroinspirerade och den kattiga 50-talslooken håller i sig. De runda bågarna som lånar stilreferenser från både John Lennon och Harry Potter fortsätter också starkt.

Den nedtonade, diskreta stilen med eleganta linjer, stilfulla avvägningar och smakfulla färg- och materialval är ny och syns tydligt för hösten. Färgerna är diskreta, närmast transparenta och ett spektrum av hudnära toner presenteras.

Parallellt med den mycket måttfulla stilen syns dess raka motsats i form av starka färger med klara toner av grönt, orange, rött, blått och lila. Med den nya matta ytan som ses mer och mer blir intrycket både sofistikerat och sammetsmjukt. För den som inte vill gå hela vägen med en färgstark båge syns de tvåfärgade glasögonen där utsidan har en diskret färg medan insidan är starkt kontrasterande.

– Trenden med dubbelfärgade bågar med en färgglad insida är en av mina favoriter, säger Mikael Ärlehag, trendexpert på Synsam. Det blir lite som ”bärarens egna lilla hemlighet”. Vill eller vågar man inte slå till på en knallig båge kan man alltid välja ett nedtonat yttre och en fräsigare färg närmast ansiktet. Det är ju trots allt insidan som räknas, eller hur?

Plastbågar av acetat är fortfarande stort. Bland höstens hetaste material märks förutom plastbågarna även metall där högteknologiska material som aluminium och carbon är stort.

För mer information vänligen kontakta:
Linda Härlin, informationsansvarig Synsam
Telefon: 08-619 28 60, 0766-41 99 53 eller e-post: linda.harlin@synsam.com

Bilder på bågar till de olika trenderna finns i det bifogade PDF-dokumentet.

Glasögontrender 2012: Framåtblickande retro

Med eleganta och stilfulla referenser bakåt blickar de hetaste glasögondesignerna framåt mot en modestark höst. Hösten 2012 går i en uppdaterad retrostil där glasögonen verkligen sänder en signal om bäraren. Dovt sammetsmjuka finisher, både klara och diskret nedtonade färger och såväl acetat som högteknologisk carbon i materialvalen skapar nya möten och spännande resultat.

Rundade former för en mjuk inramning de runda formerna håller i sig. Med referenser från såväl John Lennon, som Ozzy Osbourne och Harry Potter blir du helt moderätt i höst.

Kattigt och kvinnligt – det populära femtiotalet går tydligt igen i den kvinnliga kattrenden. Med snedställda hörn och mjuka former är de både lekfulla, stiliga och utmanande.

Transparanta toner – ett diskret uttryck för den sofistikerade bäraren. De nedtonade bågarna låter bärarens egna färger lysa igenom och skapar en lyxig känsla av stil.

Matta bågar – en matt finish ger en uppdaterad modegrad och skapar samtidigt en sammetsmjuk känsla av elegans.

Färgstarkt uttryck – hela regnbågens färgspektra står till buds för höstens våghalsar. Allt från vibrerande lila och klart solgult till illgrönt och skönt rosa färger hjälper till att liva upp i höstmörkret.

Insidan som räknas – dubbelfärgade bågar med en neutral utsida och en färgstark insida syns allt mer bland höstens nyheter.

Om Synsam Sverige
Synsam är Sveriges ledande optikkedja. Vi är rikstäckande med drygt 150 butiker. Hos oss möts du av ett kvalitetssortiment av glasögon, linser och solglasögon från världens ledande varumärken och leverantörer och en service- och kunskapsnivå av högsta klass. Synsam ingår i Synsam Nordic med drygt 380 butiker och en omsättning på SEKm 3000.

Presskontakt Chief Communications and Sustainability Officer +46 730277018 Synsam

Synsam Group är Nordens ledande optik- och ögonhälsokedja

Synsam Group är en ledande optikerkedja i Norden med ett brett och prisvärt abonnemangserbjudande. Synsam Group erbjuder ett brett sortiment av produkter och tjänster för ögonhälsa och ögonmode utifrån kundens olika livsstilar och behov. Koncernen har cirka 4 000 medarbetare, en omsättning på cirka 5,9 miljarder SEK (2023) och har cirka 500 butiker i Norden som drivs under varumärkena Synsam, Synsam Outlet samt Profil Optik i Danmark. Genom digitalisering, abonnemangserbjudanden och andra innovativa koncept är Synsam Group en stark innovatör på den nordiska optikmarknaden inom flera områden, inklusive kundresa, produkterbjudande och ESG. Synsam Groups aktie handlas på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com

Synsam Sverige