Synsam bäst bland kedjorna på att ta hand om sina kunder

Butikerna måste göra mer av fördelarna med det personliga kundmötet. Det är konklusionen av Daymakerindex Butik 2017. Av 100 kedjor inom 15 branscher placerar sig Synsam i toppen på 88% i årets undersökning. Synsam har på bara två år gått från 62% till 88%, en toppnotering som ingen aktör inom optikbranschen tidigare har nått.

Kundresan i fokus hos Synsam
- Synsams fokus är att ge varje kund en optimal upplevelse i våra butiker, säger Krister Duwe, vd på Synsam Sverige. Under 2016 har vi därför jobbat aktivt med att utveckla vår kundresa. Vi har tagit fram en modell i 8 steg för hur vi på bästa sätt tar hand om varje kund, som alla butiker ska jobba efter. Det känns otroligt roligt att det redan börjar ge resultat men vi är absolut inte klara. Vi kan fortfarande bli ännu bättre på att tillgodose varje kunds unika behov.

Tilltalande butiksupplevelser, kompetens och engagemang uppskattas av kunderna
- Butikernas plats, miljö och säljare kommer att spela en allt större roll för kunden, säger Robert Eriksson, vd på Daymaker. Tråkiga butiker som inte kan erbjuda en tilltalande upplevelse kommer i stor utsträckning att väljas bort till förmån för e-handeln. Branscherna och kedjorna som fått bäst resultat i årets undersökning som bokhandeln, Synsam och Kicks har hittat sätt att profilera sig, dra nytta av sitt kunnande och skapa engagemang, vilket kunderna verkar uppskatta. Låt oss få se mer av det inom svensk detaljhandel!

Hur går mätningen till?
Daymakerindex Butik Sverige 2017 är en undersökning utvecklad av Daymaker i syfte att ta pulsen på kundmötet i den svenska detaljhandeln. Daymakerindex är årligt återkommande sedan 2009. Daymaker har i denna undersökning arbetat med Mystery Shopping, vilket innebär att butikerna har fått besök av Daymakers Shoppers. De har utifrån fördefinierade frågor och svarsalternativ fått återge sina upplevelser av kundbemötandet. Årets undersökning består av 500 observationer i 100 kedjor verksamma i 15 olika branscher. Besöken genomfördes under perioden 17 november till 20 december 2016.