Pressmeddelande -

Synsam köper samtliga platser på Karolinska Institutens DO - Diagnostisk Optometri HT 2016

Som ett led i satsningen på våra optikers kompetensutveckling har vi valt att köpa samtliga platser på Karolinska Institutets uppdragsutbildning inom Diagnostisk Optometri. Vi har i undersökningar som gjorts sett att det som kommer allra högst på listan när det gäller att vara en attraktiv arbetsgivare är utbildning och kompetensutveckling.

- Vårt mål är att vara branschens bästa arbetsgivare och när det så på pricken stämmer med de ambitioner vi har för vårt arbete inom ögonhälsa och Eyefashion så var valet lättsäger Marie Rosenquist Berthold HR-chef på Synsam.

Utbildningen riktar sig till legitimerade optiker med kontaktlinsbehörighet och syftar till att ge utökade kliniska färdigheter och samtidigt fördjupa kunskaperna inom områden som neurooptometri, okulär farmakologi, ögats sjukdomar och binokulärseende. Detta är områden som det krävs allt mer kunskap om bland annat för att allt för att möta efterfrågan av utökade synundersökningar från våra kunder.

- Genom att utveckla våra optiker skapar vi fantastiska förutsättningar för att arbeta med ögonhälsa på en högre nivå och möta våra kunders behov, säger Håkan Broman, Optikansvarig på Synsam. Satsningen på både ögonhälsa och eyefashion gör att vårt erbjudande stärks ytterligare. Vi kan verkligen göra skillnad genom att erbjuda våra kunder både hjälp med att finna sin glasögonstil och leverera den bästa kompetensen inom ögonhälsa.

Synsam har som ensam aktör bokat alla platser som erbjuds på Karolinska institutets utbildning i Diagnostisk Optometri under hösten 2016. Utbildningen är en uppdragsutbildning som motsvarar den Magisterexamen som Karolinska Institutet håller. De optiker som genomför utbildningen får samma formella kompetens som vid Magisterutbildningen.

Utbildningsplatserna erbjuds till optiker inom Synsam och Synsam Franchise butiker som en del i deras kompetensutbildning. Lektionerna sker givetvis på arbetstid.

För frågor kontakta:

Marie Rosenquist Berthold HR-chef, 0725 - 697119

Håkan Broman Optikansvarig, 0766 - 419984

Synsam erbjuder ett unikt sortiment av glasögon, solglasögon, linser samt tillbehör för kundens egen stil och unika behov. Utöver detta erbjuder Synsam även en service- och kunskapsnivå inom ögonhälsa av högsta kvalitet. Synsam ingår i Synsam Group en koncernen verksam i sex länder, och som omsätter cirka 3 miljarder SEK och har 2500 anställda i 500 butiker.

Presskontakt Chief Communications and Sustainability Officer +46 730277018 Synsam

Synsam Group är Nordens ledande optik- och ögonhälsokedja

Synsam Group är en ledande optikerkedja i Norden med ett brett och prisvärt abonnemangserbjudande. Synsam Group erbjuder ett brett sortiment av produkter och tjänster för ögonhälsa och ögonmode utifrån kundens olika livsstilar och behov. Koncernen har cirka 4 000 medarbetare, en omsättning på cirka 5,9 miljarder SEK (2023) och har cirka 500 butiker i Norden som drivs under varumärkena Synsam, Synsam Outlet samt Profil Optik i Danmark. Genom digitalisering, abonnemangserbjudanden och andra innovativa koncept är Synsam Group en stark innovatör på den nordiska optikmarknaden inom flera områden, inklusive kundresa, produkterbjudande och ESG. Synsam Groups aktie handlas på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com

Synsam Sverige