Rustan Nilsson

Återvinning, på riktigt!

En googling på orden ”textilindustri + miljö” är läskig läsning. Och du känner förmodligen redan till många av de brutala fakta som rullar förbi på skärmen: ”Kläder värre för klimatet än flyget”, ”Förstörda jordbruksmarker och förorenat grundvatten”, ”22 000 döda per år av bekämpningsmedel” och så vidare.

Skrämmande normalisering

Ändå verkar vi fortsätta konsumera mer och mer kläder och det anses numera helt normalt att stå framför en överfull garderob och beklaga sig över att inte ha något att ta på sig.

Kampanjer och rörelser som uppmuntrar till mer hållbar konsumtion och som vill se mer av re-design och tidlöst mode är naturligtvis både beundransvärda och nödvändiga. Men det är inte tillräckligt. Vi måste också inse att konsumtion av nytillverkade kläder och textilier kommer fortsätta och då måste vi därför se till att vi kan återvinna textilfibrerna och på det viset minska behovet av nyproducerad bomull. Något som idag inte sker.

Va! säger du nu.

Du trodde väl kanske att dina kläder du lämnade till klädkedjan X i utbyte mot en värdecheck blev återvunna? Tyvärr är det en försvinnande lite del. Så här funkar det i praktiken;

Först sorteras de plagg ut som kan säljas vidare på den internationella marknaden för second hand-plagg. Det är en jätteindustri där ett plagg från Sverige via ett enormt lager i Indien till slut kan hamna i en fashionabel second hand-butik i Kalifornien. Naturligtvis är det bra att handla second hand. Men du fick ju en värdecheck på köpet som du kommer nyttja till ett köp av något nyproducerat, eller hur? Och du slängde ju uppenbarligen ett plagg som var användbart, eller hur?

Om plagget du lämnar in inte går att sälja på second hand-marknaden blir det med största sannolikhet nyttjat som stoppning i en möbel, och sedan när möbeln är förbrukad så blir det hanterat som avfall och hur den hanteringen ser ut beror på var i världen detta sker. I värsta fall hamnar det på något smutsig soptipp i ett underutvecklat land.

Observera att detta alltså är kläder som du gjort dig besväret att gå och lämna in. Om vi ska prata om ALL textil som slängs i Sverige och i världen så förbränns det mesta.

Nu höjer vi ambitionsnivån, kom och var med!

Sysav vill nu höja ambitionsnivån och se till att vi får en återvinning av textilier värd namnet. Hur ska det gå till? Ja, kom och lyssna på vårt seminarium i Almedalen tisdagen den 3 juli kl 14.30.

Jag kommer att moderera Hanna Ljungkvist Nordin från IVL Svenska Miljöinstitutet, Ingela Hitula, Naturvårdsverket samt Harald Cavalli-Björkman från Re:newcell.

Där ställer vi inte bara frågan Hur kan Sverige bli världsledande på textilåtervinning? Utan vi kommer också berätta vad Sysav faktiskt kan och vill göra för att det ska bli verklighet. Cliffhanger: vi har något riktigt bra på g!

Har du inte möjlighet att vara på plats, så streamar vi alltihop så klart.