​Månadens miljöinspiratör: Jane Olsson

​Månadens miljöinspiratör: Jane Olsson

Jane Olsson driver klädbytaraffären Swop shop i Malmö sedan 2013. Nu har hon precis öppnat Swop shop pop up där ena delen är Swop shop och andra delen en loppis. På dörren står det: 400 kvadratmeter Årets julklapp. För i år är det återvunna plagget utsett till Årets julklapp.

Varför startade du Swop shop?
̶ Jag flyttade hem från Thailand november 2012 och hade en jätteklädhög. Jag hade rest runt mycket i olika länder tidigare och kommit hem till Sverige emellan och sparat kläder på vinden. Jag tror att jag räknade ut att jag hade över 100 kg kläder. Så jag bestämde mig för att starta en klädbytarbutik med poängsystem.

Det har hänt mycket sedan dess?
̶ Ja, nu är det helt annorlunda, nu finns det nästan färdiga affärsmodeller och fack för myndigheter att stoppa en i om man jobbar cirkulärt och med återbruk. Men för 5,5 år sen var det inte så. I början försökte många få mig på andra tankar, att det inte skulle gå. Men nu har det börjat låta annorlunda: "Det du gör ligger verkligen i tiden." Sen blir det tungt när man lägger hela världen på sina axlar och tror att ens lilla butik ska rädda världen och de kvinnor som sitter och syr under svåra omständigheter. Jag har bott i Thailand många år och sett hur de lever, de som är längst ner i pyramiden.

Hur kändes det när du fick reda på att det återvunna plagget blev årets julklapp?
̶ Det blev en boost. Jag hade gått i tankar om att ta en paus, men istället blev det en Swop shop pop up så länge, i väntan på att starta ett hållbart inspirationscenter. Jag tänkte att av alla tillfällen jag velat ge upp så ska jag inte göra det nu.

Vad är ett hållbart inspirationscenter?
̶ Ett center som bygger på den nya normen att man ska laga, låna, hyra och byta. Man ska kunna gå in och bli inspirerad till ett smartare sätt att leva. Jag tror mer på det än på att trycka på folk information. Vi ska inspirera istället och jobba med nudging. Vi behöver inte sluta konsumera, men vi behöver konsumera med eftertanke.

Om Swop shop

Swop shop pop up ligger på Stora Nygatan 27 i Malmö och inhyser både Swop shop och en loppis. Swop shop är en klädbytaraffär för begagnade kläder. Du lämnar in dina gamla kläder och får de värderade. Du betalar sedan 25 % av den värderade summan i inlämningsavgift, men får plocka kläder i butiken för hela värdet. Läs mer på: www.swopshop.se

Om Månadens miljöinspiratör

Varje månad lyfter vi på Sysav fram en inspirerande person i regionen som gör något bra inom hållbarhet.