Entreprenören Maria Pihlblad brinner för vintage. Fotograf: Rebecka Ryberg Skött

Månadens miljöinspiratör: Maria Pihlblad

Maria Pihlblad är entreprenören med inriktning på kläder, historia och miljö, vars hjärta klappar lite extra för vintage. Men istället för att prata skuldbeläggande om konsumtion, vill hon lyfta det lustfyllda i återbrukat. Den 27-28 april anordnar hon Déjà Vu Vintagemarknad som Sysav sponsrar.

Vad tilltalar dig med vintage?

-Det är sådant lustfyllt återbruk. Det är en av få saker man, utan att känna klimatskuld, verkligen kan frossa i. De stora kedjorna pumpar ut billiga kläder med dåliga villkor för de som tillverkar dem. Då känns det skönt att man faktiskt kan köpa kvalitetskläder till samma eller lägre pris. Dessutom har modet genom årtionden lyft fram olika typer av kroppsideal. Det nutida idealet är väldigt rakt och så ser de flesta inte ut. Det härliga med vintage är att man till exempel kan hitta 40- och 50-talskläder där man kan ha höfter, midja och byst på ett annat sätt. Det är en form av kroppsrevolution också.

Vad betyder hållbarhet för dig?

-Hållbarhet är givetvis en viktig del av det här. Trevligt nog följer det med paketet. Jag försöker också lära ut hållbar livsstil genom att exempelvis hålla kurser i hur man lappar och lagar kläder. Vi lever i ett sådant slit- och släng-samhälle att om en skjorta tappar en knapp, så är det enklare att köpa en ny skjorta än att sy i knappen. Därför är det fantastiskt roligt att lära ut hur enkelt det är.

Varför en vintagemarknad?

-Vi kan lära oss av historien. Husmorskunskap som att laga och ta hand om kläder och saker är en god ledstjärna för hur man kan leva hållbart idag. Jag vill bygga en bro mellan dåtid och nutid och vintagemarknaden är ett uttryck för den strävan. Jag vill locka, inte bara de som klär sig i 40-talskläder varje dag, utan även andra som är intresserade, men inte helt fast än. Det finns ett stort allmänintresse kring begagnade kläder och här får man även kunnande på köpet i och med alla kringaktiviteter.

Déjà Vu Vintagemarknad

När: 27-28 april, lördag kl.11-17, söndag kl.12-16
Var: Mitt Möllan, Claesgatan 8 i Malmö
Om: Gallerian kommer fyllas med ett väl utvalt vintageutbud av vackra kläder, accessoarer och inredning. Dessutom blir det bland annat modevisning med avstamp i 50- och 60-tal, vintagesamtal, rådgivning om hur man lappar och lagar och eyelineskola. På Vintagemässan kommer du också kunna se utställningen om Nej till onödig grej - ett initiativ om hållbara presenter från Sysav med ägarkommuner.

Om Månadens miljöinspiratör

Varje månad lyfter vi på Sysav fram en inspirerande person i regionen som gör något bra inom hållbarhet.