Passersystem införs på Sysavs återvinningscentraler i början av december. Foto: Andreas Offesson.

Passersystem införs vid Sysavs återvinningscentraler i december

Sysavs arbete med att installera passersystem på samtliga återvinningscentraler flyter på enligt plan. Den 4 december börjar systemet användas på alla återvinningscentraler samtidigt. Privatpersoner kommer att använda körkort vid infart och företag använder kundkort.

Sysav vill förbättra arbetsmiljön för sina medarbetare, som ibland upplever stölder och hotfulla situationer. Passersystemet gör bland annat att det blir enklare att följa upp dessa händelser, något som förhoppningsvis även skapar ett tryggare och trevligare besök för alla besökare.

Förbättring av arbetsmiljön under test

I juni gjorde Sysav ett test av passersystemet på Norra hamnens återvinningscentral och medarbetarna upplevde en klar förbättring av arbetsmiljön. Lars Carrick, chef för Sysavs återvinningscentraler är glad att testet gav önskad effekt och ser fram emot att kunna erbjuda sina medarbetare en tryggare arbetsplats.

– Flera återvinningsföretag i Sverige har redan infört någon form av passersystem. Nu har turen kommit till oss och det känns bra att vi kan göra detta för våra anställda. Många som arbetar på våra återvinningscentraler ser också fram emot att få mer tid att hjälpa de besökare som sköter sig istället för att lägga tid på dem som inte gör det, säger han.

Så kommer systemet att fungera

Privatpersoner använder körkort

Privatpersoner för in sitt körkort i en automat vid infart, före bommen.

Den som saknar svenskt körkort kan ansöka om kundkort på Sysavs webbplats. (observera att detta är endast för privatpersoner som saknar svenskt körkort).
Kundkort för privatpersoner utan svenskt körkort

Företag använder kundkort

Företag ska betala för sina besök. Istället för företagskuponger blir det nu enklare med kundkort. Kortet förs in i en automat vid infart, före bommen. Betalning sker sedan mot faktura.

Det kommer också att vara möjligt att betala med betalkort vid bom.

Företag som har kuponger kvar kommer antingen att kunna ladda dem på det nya kundkortet eller använda upp dem under hela nästa år.
Ansök om kundkort för företag

Vad är en återvinningscentral?

Sysav har 15 återvinningscentraler dit du kan åka för att lämna in bland annat grovavfall, elektronik, vitvaror och farligt avfall samt lämna saker till återbruk.
Se alla återvinningscentraler här