System Frugt stoppar tillsvidare all försäljning av gojibär

Pressmeddelande   •   Jan 26, 2017 11:51 CET

Gojibär är populära på den svenska marknaden och företaget System Frugt AB erbjuder konsumenter dessa bl a i varumärket Earth Control. På den senaste tiden har det visat sig att det är svårt att få tag på gojibär som inte innehåller rester av pesticider.

System Frugt har ett väldefinierat och rigoröst kvalitets- och screeningprogram för inköp och godkännande av gojibär. Vid System Frugts senaste kvalitetskontroller har det dock visat sig att flertalet batcher av gojibär innehållit för höga nivåer av pesticider, och att dessa är mycket ojämnt fördelade i bären. Ojämnheten kan bland annat bero på att Gojibär köps in från många mindre odlare, primärt från Kina. Vanligtvis är detta inget problem, men då System Frugt nu upptäckt för höga pesticidnivåer i ett flertal batcher väljer företaget nu att tillsvidare stoppa all sin försäljning av gojibär till dess att kvaliteten kan garanteras.

Vår inköps- och kvalitetsavdelning har redan påbörjat ett stort arbete för att hitta rätt odlare av Gojibär som lever upp till den höga kvalité som vi på System Frugt står för och vill erbjuda våra kunder. Det kommer att krävas noggranna och täta kvalitetskontroller innan vi finner rätt odlare och vi räknar med att det kommer att ta ett par 2-3 månader innan vi kan erbjuda gojibär i vårt sortiment igen – säger Anders Tengelin, VD på System Frugt AB.

För mer information, vänligen kontakta

Johanna Dannesund, marknadschef, på telefon 070-544 26 59 eller mail jda@systemfrugt.se

Anders Tengelin, vd, på telefon 070-428 70 84 eller mail ate@systemfrugt.se

Företaget System Frugt som bland annat säljer och marknadsför varumärket Earth Control etablerades i början av 90-talet och är den dominerande aktören i Norden inom torkad frukt och nötter i allmänhet och salladstopping i synnerhet. Företaget har egen produktion i Danmark och Turkiet och omsätter i dag strax över en miljard kronor. Sedan 2016 finns System Frugt även i Sverige med huvudkontor i centrala Stockholm. System Frugt är engagerat i CSR frågor, och är bland annat medlem i The Business Social Compliance Initiative (BSCI).

Kommentarer (0)