”Snälltåget” folieras av Systemtext på 4 dagar

På uppdrag av Veolia Transport har vi nyligen fått äran att foliera Snälltåget, som den nya fjärrtågsverksamheten ska kallas. Ordet ”Snälltåg” är en försvenskning av det tyska ”Schnellzug” som betyder snabbtåg. Begreppet ”Snälltåg” användes faktiskt i Sverige under perioden 1862-1980 och tanken med att återinföra det är att namnet ska associeras till priser som är snälla mot plånboken samt ett vänligt kundbemötande.

På frågan om varför Systemtext valdes svarar Eva Tiséus, Marknadschef kommersiell
trafik, Veolia Transport:

–Vi valde Systemtext för att de tidigare haft erfarenheter av att foliera tåg samt att de kunde erbjuda ett konkurrenskraftigt pris.

Snälltågets färgglada dekor inger en munter och snäll känsla

Med Snälltågets visuella identitet som utgångspunkt, tog vi fram en snygg printad, konturskuren dekor med skyddslaminat för skarpt korrugerade ytor.   Dekoren består av orden ”Snälltåg” och ”Åre, Stockholm, Malmö, Berlin” i fyra olika färger, gul, rosa, grön och blå samt ”Snälltåget.se” i rött. Restaurangvagnen som finns i två färgvarianter, står fint ut mot resten av vagnarna och ser riktigt inbjudande ut. Röd- eller blålackerad vagn som vi har lagt vit skuren dekor på i form av bestick samt texten ”KROGEN”. Helhetsintrycket av den färglada dekoren inger en munter och snäll känsla, vilket motsvarar målet – att Snälltåget ska förknippas med snälla priser och ett trevligt bemötande.

Hur har ni har upplevt samarbetet med Systemtext?

– Vi har upplevt att samarbetet har fungerat bra och att Systemtext har varit flexibla och kunnat lösa saker som uppstått på ett bra sätt.

Snälltåget får ny dekor på endast 4 dagar

Vi folierade Snälltågets 15 vagnar på endast fyra dagar! Montaget gjordes under november men i två omgångar, de första 8 vagnarna gjordes i mitten av månaden och de sista 7 i slutet. Den stora utmaningen i projektet var montaget eftersom tågvagnarna består av korrugerad plåt vilket innebär mycket tidskrävande finlir, som våra montörer har klarat galant!

Systemtext ansvarade för både produktion och montage. Vad tyckte ni om montaget och själva utförandet?

– Vi tycker att Systemtext har lyckats bra med att foliera tågen efter de ritningar som vi har tagit fram och vi är nöjda med montaget.

Systemtext