Systemtext skyltar upp Floriosas nya blomsterbutik ”Grandiflora” på Grand Samarkand i Växjö

Systemtext skyltar upp Floriosas nya blomsterbutik ”Grandiflora”

Personliga kontakter och referenser i affärsvärlden är av största vikt!
För en tid sedan tog vi fram fasadskyltar och dekor till Grand Samarkand köpcentrum i Växjö.  Via Grand Samarkand fick vi tidigare i år reda på att det skulle flytta in en ny blomsteraffär och vi kom så i kontakt med Floriosa AB.

Interflora firar 90 år

Floriosa är en av många blomsterbutiker som använder Interflora för att förmedla sina blommor i hela världen. Interflora skapades av sex stycken blomsterhandlare runt om i landet som behövde ett enklare sätt att förmedla sina blomsterorder. Så de startade ett nätverk av medlemsbutiker som de kallade ”Blomster-förmedlingen”, och det var så Interflora hette från början.

90 år senare är Interflora Sveriges äldsta och ledande blomsterförmedling som även bedriver premiumfackhandelskedja Interflora Fresh. Organisationen har utvecklats från medlemsförening till ett modernt företag, men kärnan har alltid varit blomsterförmedlingstjänsten Blommogram. Interflora har idag ca. 750 Blommogram-ombud i landet, inkl. ett 80-tal butiker Interflora Fresh butiker och ca. 240 renodlade Interflora-butiker. Interflora/Floriosa AB är ett Interflora Blommogram ombud och en personlig blomsterbutik som säljer både krukväxter och snittblommor.

Ny butik på Grand Samarkand i Växjö – ”Grandiflora”

Floriosa startade tidigare i år ”Grandiflora”, en ny personlig blomsterbutik med ett stort sortiment av krukväxter och snittblommor som förmedlas genom blombudet EuroFlorist, Europas största nätverk av florister med ca. 10 000 direktanslutna blomsterbutiker.

Utmaningarna i ”Grandiflora” projektet var, förutom att ta fram en ny logotype, att i så stor utsträckning som möjligt använda den befintliga skyltningen från den tidigare butiken. Tillsammans med Floriosa tog vi fram en ny logotyp för ”Grandiflora”.  Vi tog som utgångspunkt den befintliga skyltningen som är invändigt belyst av lysrör och uppdaterade den med snygga skyltfronter i urfräst svartlackad aluminium enligt den nya butikens profil. Vi kompletterade även med en ny rund flaggskylt för att ge ett något mjukare intryck. Flaggskylten är invändigt belyst av vita LED dioder med front i akryl och svart foliedekor.

Varför valde ni Systemtext och hur har ni upplevt samarbetet?

- Grand Samarkand rekommenderade Systemtext och vi är nöjda med det kreativa arbetet för att hitta en ny logotyp, skyltarna och samarbetet. berättar Jenny Karlsson, Butikschef på Grandiflora.

Systemtext