​Kommentar från Järnvägsbranschen gällande höghastighetsjärnväg

Pressmeddelande   •   Maj 31, 2016 10:55 CEST

Med anledning av Trafikverkets beräkningar för höghastighetsjärnväg och uppgradering av stambanor, ger Järnvägsbranschen följande kommentar.

• Höghastighetsjärnvägen behövs mer än någonsin. Det finns ett enormt behov att öka kapaciteten på järnvägen och det kommer inte att vara tillräckligt att uppgradera befintliga stambanor. Stor andel av godstrafiken bör flyttas från väg till järnväg. För att uppnå klimatmål och skapa en samhällsnytta med en stark infrastruktur i form av större arbetsmarknadsregioner, fler bostäder och ökad export, måste vi våga satsa på infrastrukturen i Sverige, säger Björn Westerberg, talesperson för Järnvägsbranschen.

Om Järnvägsbranschen Järnvägsbranschen utgörs av Föreningen Sveriges järnvägsindustrier (SWEDTRAIN) och Branschföreningen Tågoperatörerna, som samarbetar för att förbättra den svenska järnvägen.

Branschföreningen Tågoperatörerna organiserar tågoperatörer samt företag som är aktiva i järnvägssektorn. Järnvägen är ett långsiktigt hållbart transportsätt som kan erbjuda snabba, säkra, bekväma och effektiva transporter.

Kommentarer (0)