Ekologiskt odlad bomull i skräddarsydda skjortor

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2010 07:00 CEST

Vi kan alla bidra till en mer hållbar värld genom att göra medvetna val när vi köper kläder. Tailor Store, som sedan flera år framgångsrikt säljer skräddarsydda skjortor på nätet, visar nu vägen när man lanserar sin första kollektion med tyger vävda i ekologiskt odlad bomull. ”Många av våra kunder har frågat efter det och vi lanserar nu flera fina, klassiskt designade tyger i ekologiskt odlad bomull.” säger Jan Höjman, vd Tailor Store Sweden. ”Vi hoppas på ett gott mottagande av kunderna så vi snabbt kan följa upp med ännu fler tyger i denna ”rena” bomull” fortsätter han.

Tailor Store, som startade 2004, tillverkar alla sina plagg i en egen fabrik på Sri Lanka. Fabriken är sedan juni 2010 certifierad enligt strikta krav från GOTS (Global Organic Textile Standards http://www.global-standard.org/ ). Kraven täcker hela kedjan från odlare till färdigt plagg och reglerar även de sociala villkor och arbetsförhållande som gäller i fabrikerna. En oberoende part kontrollerar och verifierar att kraven efterlevs.

Detta underlättar för konsumenten att välja textilprodukter där man tagit ett helhetsansvar för miljö och socialt ansvar genom hela tillverkningskjedjan. Hur bidrar ditt beslut som kund att köpa kläder tillverkade av ekologiskt odlad bomull till en bättre miljö och hälsa?

• Du bidrar till friskare miljö och hållbar utveckling i de länder där bomullen odlas och kläderna produceras
  • Du bidrar till bättre hälsa för människorna som arbetar i textil produktionen
  • Du bidrar till att förbättra den globala miljön

Den ekologiska odlingen är, i motsats till det konventionella sättet att odla bomull på, befriad från intensiv kemikalieanvändning. Än så länge svarar ekologiskt odlad bomull för en försvinnande liten del, mindre än 1%, av den sammanlagda världsproduktionen. Ekologisk odling kan beskrivas som odling utan kemiska bekämpningsmedel och utan handelsgödsel.

Tailor Store finns online på www.tailorstore.com . Där kan man utöver skjortorna bla designa pikétröjor och chinos.

Tailor Store skall med hjälp av ledande e-handelslösningar och ett prisvärt erbjudande göra onlineshopping av högkvalitativa kundanpassade kläder och accessoarer, enkelt, tillgängligt, säkert och roligt.

För frågor och ytterligare information om Tailor Store Sweden kontakta gärna

Jan Höjman