Wingårdhs designar Nordens ledande takkrog

Nu tar Tak form, högst uppe på Stockholms dolda pärla Brunkebergstorg 4. Den två våningar stora takrestaurangen med tillhörande bar och terrass under öppen himmel öppnar i mars 2017. Prisbelönta Wingårdhs har fått uppdraget att skapa en inredning som både matchar den spektakulära utsikten och Frida Ronges visionära svensk-japanska kök.

Takkrogen omfattar runt 1000 kvadratmeter, fördelat på två plan. Den ena våningen rymmer restaurangen, medan det övre planet består av bar med en stor uteservering. Det finns i Wingårdhs design en stark formmässig koppling mellan de olika ytorna, men samtidigt är tanken att de skall bidra med varsin egen och unik upplevelse. Lågmäld elegans i restaurangen, lite mer dekadent 70-tals feeling i baren och en fyllig och ombonad känsla på terrassen.

- Vi kan knappt bärga oss till öppning, säger Henrik Jakobsen, Director of Food & Beverage för projektet. Det kommer att bli en helt unik restaurangupplevelse på många sätt – och inte minst tack vare den fantastiska inredningen som nu växer fram.

Designtemat är inspirerat av Frida Ronges matfilosofi där japanska metoder möter lokala råvaror. Wingårdhs har även låtit byggnadens arkitektur influera materialvalen.

- För att närma oss en "japansk metod" har vi fördjupat oss i några klassiska japanska begrepp (tatami, shakkie, shoji, tokonoma) som vi tolkat och applicerat, berättar Helena Toresson, uppdragsledande arkitekt på Wingårdhs. Detta har varit vägledande i allt från rumsplanering och att förhöja delar av interiören, till att hantera utsikten och ljuset.

Därefter valde Wingårdhs att addera de "lokala råvarorna" i form av en skandinavisk materialpalett med tydliga 70-talsinfluenser, som minner om den tid då byggnaden uppfördes. Att skapa inredning för en krog där utsikten utgör en stor del av upplevelsen är också en spännande utmaning i projektet.

- Både restaurang och bar omges av en makalös utsikt vilket kommer prägla lokalerna mycket, men att avslöja allt på en och samma gång är sällan lyckat, menar Helena Toresson. Det måste till rumslig dynamik, en "wow-effekt" och för att skapa det varvar vi öppna och slutna ytor och olika skikt och lager skärmar av och ramar in den slående utsikten.

FAKTA

Takrestaurangen Tak drivs av Petter Stordalens hotellgrupp Nordic Hotels & Resorts, tillsammans med bl.a. grannhotellen At Six och Hobo, The Thief Oslo, Copperhill Åre, Yasuragi Hasseludden, Skt Petri Köpenhamn. Hotellen och restaurangerna är en del av Urban Escape Stockholm som växer fram i kvarteret mellan Hamngatan, Regeringsgatan och Brunkebergstorg. 5 fastigheter, 4 gator och 2 torg med kontor, hotell, handel, restauranger, mötesplatser och servicetjänster.

Om Wingårdhs

Wingårdhs är ett svenskt arkitektkontor som arbetar med arkitektur, stadsplanering, interiörer och landskapsplanering. Arkitekt SAR/MSA, professor Gert Wingårdh, är företagets grundare och ägare. Kontoret hör till de 5 största arkitektgrupperna i Sverige och till de 10 största i Norden. Detta ligger i linje med ett mål i kontorets målsättning: att vara ett av Skandinaviens ledande arkitektkontor. Kontoret arbetar med alla typer av projekt från produktutveckling och inredning till stora strukturer och stadsbyggnadsprojekt.

Kontakt Wingårdhs: Helena Toresson, senior lead architect SIR/MSA, helena.toresson@wingardhs.se, 0730-600569.

Frida Ronge

Presskontakt Culinary Director