Nu startar Affärsvärldenfonden

Pressmeddelande   •   Jan 20, 2016 08:02 CET

Fondbolaget Lundmark & Co startar en svensk aktiefond i samarbete med tidningen Affärsvärlden.

– Affärsvärldenfonden möjliggör för sparare att dra fördel av Affärsvärldens stora börskompetens på ett enkelt sätt. Våra läsare har efterlyst det i en kundundersökning, säger tidningens chefredaktör Jon Åsberg.

– Vi har en syn på långsiktig aktieförvaltning och analys som är väldigt lik den som Affärsvärldens börsredaktion arbetar efter. Därför är det här en ”perfect match” för oss, säger Håkan Lundmark, ansvarig förvaltare för Affärsvärldenfonden och grundare av Lundmark & Co Fondförvaltning.

Håkan Lundmark tillför sin 30-åriga kompetens inom finans och förvaltning medan Affärsvärlden bidrar genom att börsredaktionen sitter i fondens placeringsråd tillsammans med Lundmark. Rådet sammanträder cirka en gång per månad och föreslår en modellportfölj samt diskuterar placeringsstrategier som stöd för fondförvaltarens investeringsbeslut.

Affärsvärldenfonden är en aktivt förvaltad svensk aktiefond med en investeringshorisont på 3-5 år.

– Genom samarbetet hoppas vi skapa en fond som ger spararna god avkastning i en aktivt förvaltad fond, baserad på de metoder för aktieanalys som Affärsvärlden framgångsrikt tillämpar sedan många år, säger Jon Åsberg.

Fonden kommer finnas tillgänglig på Avanzas, Nordnets och PPM:s fondtorg, liksom för direktinsättningar. Avgiften är 1,4 procent, cirka 0,9 procent hos PPM efter rabatt.

För ytterligare information:

www.affarsvarldenfonden.se

Håkan Lundmark, Lundmark & Co Fondförvaltning, 070-612 44 36

Jon Åsberg, Affärsvärlden, 070-662 64 51

Lundmark & Co Fondförvaltning står under Finansinspektionens tillsyn sedan 2007 och har tillstånd att driva fondförvaltning.

Affärsvärlden har utsetts av börsproffsen till Sveriges bästa affärsmagasin 18 år i rad. Tidningen ges ut av den finländska mediekoncernen Talentum som i Sverige bland annat även ger ut Ny Teknik, Dagens Media och Lag & Avtal

Talentum Sverige är ett dotterbolag till den finska mediekoncernen Talentum Oyj. Tillsammans bildar vi ett av nordens största mediehus inom business to business och vi hjälper dig in till ledningsgruppen. I Sverige ger vi ut tidningarna Affärsvärlden, Ny Teknik, Dagens Media, Lag & AvtalArbetarskyddKonsultguiden, och Teknikhistoria, med tillhörande webbtidningar, mobilsajter samt ett flertal online-nyhetsbrev. Dessutom driver mediehuset karriärsajten Ingenjörskarriär tillsammans med Sveriges Ingenjörer, eventbolaget Talentum Events samt panelen B2B-opinion