Talentum storsatsar på webb-TV inom B2B

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2011 13:03 CET

Mediehuset Talentum satsar på webb-TV och tar nu ett rejält steg framåt med att dagligen erbjuda sina läsare unika sändningar. Talentum har idag inom sin genre det största och bredaste flödet av redaktionella nyheter som gör satsningen på rörligt material unik.

Talentum är landets ledande förlag inom teknik, ekonomi, finans, marknadsföring, juridik, arbetsrätt och HR. Med titlar som t ex Affärsvärlden, Dagens Media, Ny Teknik och Lag & Avtal vill förslaget nu även erbjuda sina läsare kvalitativ webb-TV och annan rörlig bild online.

– Att som förlag satsa på rörlig bild är såklart inte nytt i sig. Men med vår profil som Sveriges största leverantör av nyheter inom B2B är vår satsning att betrakta som unik. Det känns fantastiskt roligt att nu kunna förse våra läsare högkvalitativa nyheter i rörlig form i en allt större utsträckning jämfört med tidigare, säger Roger Thorén, VD på Talentum.

Satsningen innebär ett kraftigt ökat utbud av webb-TV. Talentums största nyhetssajter uppdateras dagligen med nya TV-klipp – allt från korta nyhetsklipp, teknikklipp till intervjuer med inspirerande företagsledare. En särskild nyhet är satsningen på de större TV-formaten i form renodlade veckomagasin, t ex Affärsvärldens ”Onsdagsrapporten” och Ny Tekniks succéserie ”Under Skalet”. Ytterligare magasin kommer att lanseras inom kort.

Tobias Wixtröm, rekryterad från Aftonbladet-TV leder Talentums TV-satsning:
– Det intressanta med Talentum är tillgången till experter, analyser och de senaste nyheterna för en professionell målgrupp. Med vår satsning på webb-TV kan vi förädla mycket av det material som redan finns inom förlaget, säger Tobias Wixtröm.

Print och rörlig bild kombineras
Tillgången till egen utrustning på redaktionerna möjliggör för reportrarna att i samband med intervjuer med kort varsel även kunna publicera dem som webb-TV-intervjuer. Sedan en tid tillbaka publiceras även s k QR-koder kopplade till webben intill artiklar i tidningarna då det även finns rörligt material att ta del av.

Se exempel på Talentums webb-TV:
I gårdagens avsnitt av Affärsvärldens Onsdagsrapporten, fick man träffa personen som precis blivit vald till Årets Ledare – Johan Malmqvist, koncernchef och VD för Getinge AB. Panelen pratade även om allt som händer runt Carema Care.
Se mer på: www.affarsvarlden.se/webbtv/onsdagsrapporten

För mer information, vänligen kontakta:
Tobias Wixtröm,  chef för webb-tv på Talentum
Tel: 0768 / 50 95 79
Mail: tobias.wixtrom@talentum.se

Talentum Media AB är ett dotterbolag till den finska mediekoncernen Talentum Oyj. Tillsammans bildar vi ett av nordens största mediehus inom business to business . I Sverige ger vi ut tidningarna Affärsvärlden, Konsultguiden, Ny Teknik, Dagens Media, Arbetarskydd, Lag&Avtal och Teknikhistoria, plus tillhörande webbtidningar, mobilsajter samt ett flertal online-nyhetsbrev.