Tällberg Forum slut för den här gången

Pressmeddelande  •  2012-06-18 06:56 CEST

Trehundra deltagare från 54 länder börjar nu resan hem efter fyra dagar vid Tällberg Forum. I år har Tällberg Forum handlat om teknologi – från robotar till nanoteknologi och digitalisering –  och om alla de lösningar som teknologin rymmer, men också om dess begränsningar. Deltagarna återvänder hem med nya insikter.

Årets Tällberg Forum avslutades med en ceremoni tillägnad Raoul Wallenbergs medmänsklighet, intryck från deltagarna och, som alltid vid Tällberg Forum, musik.

– Jag har fått en idé här i Tällberg, jag vill skapa en ny tankesmedja. Den ska hantera fattigdom genom att ge stöd till entreprenörer på botten av pyramiden, sa Jack Sim, också kallad “Mr Toilet”, från World Toilet Organization.

Under fyra dagar har de 300 deltagarna sett robotar och banbrytande film, upplevt musik och medryckande dans. I luften ligger nya insikter. Deltagandet i Tällberg Forum har fördubblats via en direkt webbsändning, som har följts av 400 unika besökare. Frågorna som har kommit upp vid Tällberg Forum har också diskuterats aktivt i sociala medier.

– Vi på Tällberg Foundation är mycket glada över att ha varit tillbaka i Tällberg i år. Vi har haft fyra innehållsrika och insiktsfulla dagar tillsammans med deltagare, samarbetspartners och vänner, säger Cecilia Nordström, VD för Tällberg Foundation.

På plats under Tällberg Forum fanns bland många andra FN:s blivande vice generalsekreterare Jan Eliasson, finansmarknadsminister Peter Norman, Sophia Bendz, global marknadsdirektör på Spotify, Adam Hochschild, historiker och berömd författare, Carin Jämtin, partisekreterare Socialdemokraterna, Franz Fischler, tidigare EU-kommissionär, Maria Strömme, professor vid Uppsala Universitet och Moshe Szyf från McGills universitet i Kanada.

Det internationella mötet Tällberg Forum har ägt rum i Tällberg 14-17 juni. Tällberg Forum har sedan 2005 samlat hundratals beslutsfattare och tänkare kring frågan Hur i hela världen kan vi leva tillsammans?

För mer information, kontakta Charlotta Åsell, presschef på 0707- 45 66 06 eller på press@tallbergfoundation.org.

Om Tällberg Foundation:

Tällberg Foundation är en ideell, obunden organisation som grundades 1981. Stiftelsens huvudsakliga fokus är att samla ledare från hela världen och från varierande bakgrund för diskussion och eftertanke. Tällberg Foundation skapar många nya samtal genom egna arrangerade seminarier, workshops, analyser, lärresor och även i en rådgivande kapacitet. Stiftelsen är baserad i Stockholm och i Tällberg i Dalarna.

Tällberg Forum och stiftelsens övriga aktiviteter möjliggörs av generösa bidrag från både privata och offentliga sponsorer. För mer information se www.tallbergfoundation.org och Tällberg Foundation contributors.

Följ Tällberg Foundation på Twitter: http://twitter.com/#!/tallberg
På Facebook: https://www.facebook.com/TallbergFoundation