Peeter Pihel

Estnisk stjärnkock skapar kulinarisk succé med Tallink och Silja Line

Menu Nordic har för första gången skapats av en estnisk kock – välrenommerade Peeter Pihel. Resultatet är en meny som innehåller autentiska estniska smaker, ingredienser från landets skogar, ängar och vatten, som hyllar traditionell matlagningsteknik och är tillägnad Estlands 100-årsjubileum.

Under skapandet den nya femrättersmenyn, har kocken Peeter Pihel - som tidigare varit verksam som Sous Chef på Fäviken Magasinet i mer än tre år - moderniserat traditionella estniska recept, och noga valt ut ingredienser och maträtter han anser vara typiska för den estniska matkulturen.

Menu Nordic by Peeter Pihel innehåller enkla smaker från de bästa ingredienserna över hela landet, matlagningstekniker som varierar från salthärdning till rökning och matlagning i hö. I några av de traditionellt estniska maträtterna, har ingredienser ersatts med några oväntade alternativ för att ge maträtten en modern tvist.

"De ingredienser och smakkombinationer som jag har använt i den här menyn är alla mycket enkla. Syftet är att lyfta fram varje speciell ingrediens på egen hand utan att trängas med alltför många andra smaker. Därför är min matlagningsstil baserad på att endast ha max 3-5 olika element på tallriken,” säger Peeter Pihel.

"Estland har så många exceptionella ingredienser, så det var svårt att bara välja några för att skapa Menu Nordic. Jag tror emellertid att det urval jag har gjort är en bra introduktion till den estniska kulinariska scenen, och kommer förhoppningsvis locka Tallinks passagerare att komma och utforska estnisk mat och restauranger, även i land," avslutar Pihel.

För vegetarianer och veganer har en speciell trerättersmeny skapats, som har sin grund från femrättersmenyn, där kött och fisk har ersatts med olika grönsaker och växter, såsom svartrot, jordärtskockor och grönkål.

Menu Nordic by Peeter Pihel kommer att finnas tillgänglig under hösten och vintern på utvalda restauranger, ombord på Tallink och Silja Lines fartyg som trafikerar rutterna, Stockholm - Tallinn och Stockholm – Helsingfors.

AS Tallink Grupp är det ledande serviceföretaget inom passagerar- och lasttrafik på Östersjön. Rederiet har en flotta på 14 fartyg som trafikerar på sex linjer under varumärkena Tallink och Silja Line. AS Tallink Grupp har 7200 anställda i Estland, Finland, Sverige, Lettland, Tyskland och Ryssland. Under 2017 reste 9.7 miljoner passagerare med fartygen och rederiet transporterade närmare 365 000 fraktenheter.