Photo: Marko Stampehl

Tallink Grupp har beslutat att omdirigera fartyget Victoria I på linjen Tallinn-Stockholm. Victoria I omdirigeras till rutten Tallinn-Helsingfors mellan 9-18 februari.

Under dockningen av Tallink Grupps fartyg Silja Europa uppdagades en teknisk fråga som kräver att reservdelar levereras. Detta kommer att ta lite tid, så att fartygets återgång till linjen blir något försenad. Ursprungligen skulle Silja Europa, kryssningsfartyget som går mellan Tallinn-Helsingfors, återvända från dockningen till rutten söndagen den 9 februari, men beräknas nu återvända tidigast tisdagen den 18 februari.

Företaget har idag fattat beslutet att omdirigera Victoria I,ett av ruttfartygen mellan Tallinn-Stockholm, till Tallinn-Helsingfors under denna period.

Tallink Grupps försäljningsdirektör Marina Jõgi kommenterade beslutet:

”Företaget har fattat beslutet att omdirigera Victoria I till rutten Tallinn-Helsingfors för denna period eftersom antalet bokningar för Silja Europa under denna period är betydligt högre än bokningarna för Victoria I, så färre kunder kommer att påverkas när vi gör denna förändring.

”Vi kommer nu att kontakta alla kunder som har bokat Victoria I under perioden 9-18 februari och erbjuder dem möjligheten att avbryta eller skjuta upp sina resor eller att hitta alternativa resvägar. Vi kommer att arbeta hårt för att hitta den bästa möjliga lösningen för alla drabbade och är ledsna för ev besvär som detta beslut kommer att ge våra kunder. Som alltid i denna typ av situationer är vår främsta prioritering att begränsa påverkan för kunderna och se till att alla får den bästa tänkbara lösningen. ”

Alla Silja Europa-bokningar för perioden 9-18 februari kommer att överföras till Victoria I, som kommer att fungera på rutten Tallinn-Helsingfors enligt det normala Silja Europa-schemat fr o m 9 februari.

För ytterligare information kontakta Tallink Silja AB Kundservice 08-22 21 40 eller läs mer på tallinksilja.se.

Tallink Silja AB är den ledande leverantören av passagerar- och frakttransporter i Östersjöns norra del och ingår i Tallink Grupp-koncernen. Tallink Grupp äger 14 fartyg och är verksamt under varumärkena Tallink och Silja Line på sju olika rutter och driver även fyra hotell - 3 i Tallinn och 1 i Riga. Tallink Grupp sysselsätter över 7 400 personer i sex länder. Under 2018 reste 9.8 miljoner passagerare med fartygen och rederiet transporterade närmare 385 000 fraktenheter. AS Tallink Grupp är noterat på Tallinnbörsen sedan 2005 och på Nasdaq Helsingfors sedan 2018.

Ebba Karlsson

Presskontakt Kommunikatör, Tallink Silja Line +46 70-227 49 69