Tallink Victoria I; Photo: Marko Stampehl

Tallink Grupp ställer in trafiken med passagerarfärjorna på rutten Tallinn–Stockholm från och med söndag den 15 mars

Tallink Siljas kundservice​Tallink Grupp har meddelat att företaget på grund av undantagstillståndet, som har införts i Estland och för att säkerställa hälsa och säkerhet för människorna runt Östersjön, ställer in trafiken tills vidare på rutten Tallinn–Stockholm med passagerarfärjorna Baltic Queen och Victoria I från och med söndagen den 15 mars 2020.

Lördagen den 14 mars kommer Baltic Queen att avresa från Stockholm enligt tidtabell. Alla avgångar från och med den 15 mars 2020 är inställda tills vidare. På lördag den 14 mars får enbart passagerare med enkelbiljett och passagerare som påbörjade en kryssning ombord på Baltic Queen från Tallinn fredagen den 13 mars resa tillbaka till Tallinn med detta fartyg.

Från och med söndag den 15 mars kommer Baltic Queen att förbli i Tallinn tills företaget beslutar om att återuppta trafiken med passagerarfärjorna mellan Tallinn och Stockholm.

På lördag den 14 mars kommer Victoria I att avgå från Tallinn enligt tidtabell. Lördag den 14 mars får enbart passagerare med enkelbiljett och passagerare som påbörjade en kryssning ombord på Victoria I från Stockholm fredagen den 13 mars resa tillbaka till Stockholm med detta fartyg.

Från Stockholm får enbart passagerare med enkelbiljett resa med fartyget till Tallinn. Även Victoria I kommer att förbli i Tallinn tills företaget beslutar om att återuppta trafiken med passagerarfärjorna mellan Tallinn och Stockholm.

Företagets fartyg Regal Star som trafikerar linjen Paldiski–Kapellskär kommer att fortsätta trafiken mellan Estland och Sverige för att säkerställa transporter av gods. Fartyget kommer att trafikera enligt ett icke fastställt schema.

Alla resenärer som har bokat resa Stockholm-Tallinn linjen ombedes att kontakta företagets kundservice för att ändra sina bokningar.

Trafiken kommer att återupptas efter att riskområdena förändras.

Tallink Silja kommer att kontakta de kunder som berörs av förändringarna så snart som möjligt.

Vänligen kontakta Tallink Siljas kundservice.

Mer information:

Katri Link

Communications DirectorTallink Grupp

+372 53042121 Katri.link@tallink.ee

Tallink Silja AB är den ledande leverantören av passagerar- och frakttransporter i Östersjöns norra del och ingår i Tallink Grupp-koncernen. Tallink Grupp äger 14 fartyg och är verksamt under varumärkena Tallink och Silja Line på sju olika rutter och driver även fyra hotell - 3 i Tallinn och 1 i Riga. Tallink Grupp sysselsätter över 7 400 personer i sex länder. Under 2018 reste 9.8 miljoner passagerare med fartygen och rederiet transporterade närmare 385 000 fraktenheter. AS Tallink Grupp är noterat på Tallinnbörsen sedan 2005 och på Nasdaq Helsingfors sedan 2018.