Tallink Grupp transporterar rekordmånga fraktenheter och fler passagerare under 2018.

Det totala antalet passagerare som transporterades av Tallink Grupp under helåret 2018 har ökat jämfört med 2017, totalt 9 760 469 (9 755 720 år 2017). Antalet fraktenheter som transporterades år 2018 har också ökat jämfört med föregående år; totalt 384 958 fraktenheter (364 296 enheter 2017. Antalet personbilar som transporterades av Tallink Grupp år 2018 har dock minskat något jämfört med föregående år; totalt 1 124 897 fordon (1 134 323 år 2017).

-Det faktum att Tallink har lyckats växa sitt årliga passagerarantal ännu en gång 2018, trots många utmaningar och faktorer som påverkar vår marknad, är definitivt ett resultat vi kan vara nöjda med. Dockningen av Baltic Princess i början av året, som var längre än ursprungligen planerad, påverkade våra passagerarantal tidigt på året. Men vi tog igen detta under vår högsäsong och uppnådde ett rekordantal passagerare igen i juli månad, och transporterade totalt 1 223 901 passagerare i den här månaden, säger Paavo Nõgene, CEO Tallink Grupp

-Den starka tillväxten av frakttransporter har också fortsatt under hela året på samtliga våra linjer, vilket gett oss ett nytt rekord för antalet fraktenheter som transporteras under 2018. Förutom vårt fortsatta renoveringsprogram för passagerarfärjorna, fortsätter vi även att uppgradera och modernisera våra lastfartyg för att fortsätta utveckla denna viktiga del av vår verksamhet. Flytten av vår fraktlinje mellan Estland och Finland till Muuga på den estniska sidan i oktober 2017 och lanseringen av Smart Port-verksamheten i Tallinns hamn under våren 2018 har även bidragit till en förbättrad service för våra lastkunder.

- Under 2019 kommer flera fartyg i vår flotta att uppgraderas och förses med nya moderna faciliteter. Detta är bara en av de saker som vi gör för att fortsätta att locka ännu fler kunder till Tallink Grupps fartyg. Vi vet att för att kunna möta konkurrensen och se fortsatt tillväxt, så måste vi förändra, förnya och utvecklas hela tiden. Med det starka, engagerade och professionella lag som vi har här på Tallink Grupp, vet jag att vi kommer att göra vårt bästa för att leverera vad som förväntas av oss och förhoppningsvis mer än så, avslutar Paavo Nôgene, CEO, Tallink Grupp.

AS Tallink Grupp är den ledande leverantören av passagerar- och frakttransporter i Östersjöns norra del. Bolaget äger 14 fartyg och är verksamt under varumärkena Tallink och Silja Line på sju olika rutter. Bolaget driver också fyra hotell - 3 i Tallinn och 1 i Riga. AS Tallink Grupp sysselsätter över 7 400 personer i sex länder. Under 2017 reste 9.8 miljoner passagerare med fartygen och rederiet transporterade närmare 365 000 fraktenheter. AS Tallink Grupp är noterat på Tallinnbörsen sedan 2005 och på Nasdaq Helsingfors sedan 2018.

Katri Link

Kommunikationsdirektör, Tallink Grupp Talesperson för Tallink Grupp +372 5304 2121