TALLINK RAPPORTERAR REKORDSIFFROR FÖR HELÅRET 2017.

TALLINK RAPPORTERAR REKORDSIFFROR FÖR HELÅRET 2017.

AS Tallink Grupp* har idag redovisat passagerar- och fraktstatistik för december månad och det fjärde kvartalet 2017, med ett nytt miljonrekord för rutten Sverige - Estland, en milstolpe med över en miljon transporterade passagerare under 2017.

Rederiet rapporterar en ökning av antalet transporterade passagerare och fraktenheter under december 2017 jämfört med samma månad föregående år. 815 255 passagerare (ökning med 6.2% från december 2016) och 28 315 fraktenheter (ökning med 10.0% från december 2016) transporterades på rederiets rutter under månaden.

Bolaget rapporterar även en total transport av 2 316 144 passagerare i det fjärde kvartalet 2017 (oktober – december), vilket är en ökning med 4% jämfört med samma period 2016. Antalet fraktenheter som transporterats ökade jämfört med 2016, med 14.1% till 97 345 enheter för hela kvartalet.

Som ett resultat har antalet passagerare som transporterats under 2017 ökat till 9 755 720 (9 457 522 under 2016) och totalt antal fraktenheter som transporterades under 2017 har ökat till 364 296 enheter (328 190 under 2016).

Veiko Haavapuu, Finansdirektör på AS Tallink Grupp säger:

”Den stadiga ökningen av passagerare och fraktenheter i både det fjärde kvartalet, samt under 2017 har resulterat i ytterligare ett rekordår för Tallink Grupp. Under de tolv månaderna har bolaget transporterat över 9.7 miljoner passagerare, en 3.2% ökning jämfört med föregående år, samt närmare 365 000 fraktenheter, en 11.0% ökning jämfört med 2016”.

”Nästan alla våra rutter visar en ökning av passagerarantal under 2017, där Estland – Sverige rutten uppnått nya passagerarrekord med mer än en miljon passagerare för första gången (1 013 007) jämfört med 2016. Störst ökning av antal passagerare uppnåddes på rutten Lettland – Sverige, där 45.8% fler passagerare valde att resa under 2017. Detta på grund av att två fartyg numera trafikerat rutten under 2017, jämfört med ett fartyg under 2016”.

”Inom frakttransporten visade alla våra rutter en ökning jämfört med 2016. Likt vår passagerarstatistik, vittnade även den största ökningen av transporterade fraktenheter på rutten Lettland – Sverige. Samtidigt ökade antalet transporterande enheter stadigt på rutten Estland – Finland, med en 11.6% ökning jämfört med 2016”.

”Övergripande, ett starkt sista kvartal och ett stadigt resultat under helåret, har sammanlagt bidragit till ett nytt passagerar- och fraktrekord, vilket är ett bra resultat för bolaget under 2017”.

*AS Tallink Grupp och deras dotterbolag.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Katri Link, Kommunikationsdirektör

AS Tallink Grupp, tel: +372 53047 2121

Katri.link@tallink.ee

AS Tallink Grupp är det ledande serviceföretaget inom passagerar- och lasttrafik på Östersjön. Rederiet har en flotta på 14 fartyg som trafikerar på sex linjer under varumärkena Tallink och Silja Line. AS Tallink Grupp har 7000 anställda i Estland, Finland, Sverige, Lettland, Tyskland och Ryssland. Under 2017 reste 9.7 miljoner passagerare med fartygen och rederiet transporterade närmare 365 000 fraktenheter.