Bitkraftsregleringen - en svår nöt att knäcka

Att skilja den omgivande chokladen från nöten i stället för att bita igenom både chokladen och nöten i en chokladdoppad nötpralin kräver en sofistikerad reglering av bitkraften.

Detta visar en ny avhandling av tandläkare Anders Johansson,vid Institutionen för integrativ medicinsk biologi i Umeå. Doktorsavhandlingen Context dependent adaptation of biting behavior in human. visar att skiljandet av chokladen från nöten är möjligt tack var en avancerad samordning av muskelaktivering och bromsreflexer i olika delar av käkmuskulaturen.

Krafter som kräver koordination

Käkmuskulaturen framkallar stora krafter vid avbitning av föda. Om dessa krafter inte snabbt reduceras när födan spricker skulle tänderna kollidera och riskera att skadas.

- Avhandlingen ger oss en ökad förståelse kring den sofistikerade bitkraftsregleringen som krävs när vi exempelvis vill bita loss chokladen i en nötpralin. Kontakta mig när du bitit av en tand, tappat en plomb eller när andra bettproblem uppstår, kommenterar tandläkare Calle Hagman, estetiskt inriktad tandläkare och aktiv på egna bloggen www.callehagman.se/calles-blogg.

• nötter
  • choklad
  • tandläkare

• Kungsbacka

Calle Hagman är en tandläkare i Åsa med en passion för estetisk tandvård. Nätverkande och ständig kunskapsuppdatering är två kärnvärden för tandläkare Calle Hagman. Han är founding member, tidigare president och fortfarande aktiv medlem i SACD, Swedish Academy of Cosmetic Dentistry, landets ledande nätverk för kvalitetsstyrd, kunskapsbaserad  estetisk och kosmetisk tandvårdFölj oss på Facebook!