Tänderna, leendet och evolutionen

PRESSRELEASE: 2011-06-01: Tänderna, leendet och evolutionen

För en sisådär sju miljoner år sedan vinkade vi farväl till våra syskon schimpanserna och började utveckla oss till människor.

Under årens lopp blev våra anfäder av med de stora, kraftiga hörntänder som andra människoapor och även många andra djur ännu har. Ju mer intelligent vi som människor blev, desto mindre användning hade vi av tänderna som försvars- och attacksystem och som skräckinjagande vapen. När hjärnan blev större och vi blev klyftigare blev tänderna – i synnerhet hörntänderna – delvis arbetslösa och behövde omskolning.

Vi visar tänderna

Vanan att visa tänder kvarstår, men evolutionen har sett till att vi funnit ett helt nytt användningsområde för förmågan att visa våra tänder. Människan har utvecklat en komplex mimik och ett mycket raffinerat icke-verbalt sätt att kommunicera. Vi kan kommunicera och uttrycka en lång rad känslor och här spelar leendet en väldigt stor roll. Hur ofta vi ler beror på var vi bor och vilken kultur vi tillhör. Svenskar ler idag betydligt oftare än för 100 år sedan. Skälet är enkelt; vi är inte längre rädda och generade att visa ett trasigt leende med tandluckor och gula gaddar. Sådana leenden var snarare regel än undantag vid tiden för Första världskriget.

Ditt leende är en tillgång

När du ler,  kan du på sekunder öppna stängda dörrar, vända människors irritation till vänskap, krackelera likgiltighetens pansar och lösa upp kniviga situationer.

- Du som arbetar med sjuka, olyckliga, nedstämda, vilsna och tröttkörda människor – i vården, i butik eller med undervisning – ska vara medveten om vilken oerhörd kraft du besitter med ditt leende. Låt inte den kraften förminskas eller försvinna genom dåligt underhåll av tänderna, säger Calle Hagman, tandläkare Borås.

Här är tre goda råd för underhåll av ditt dynamiska vapen. Ditt leende.

• Regelbundna besök hos tandläkare och tandhygienist
    • Daglig tandborstning med fluortandkräm
    • ”Absolutism” när det gäller ständigt småätande av sötsaker

Men inte nog med det. Det finns också goda möjligheter till ett vackrare leende.

Läs detta om du är missnöjd med ditt leende

För ett par generationer sedan var det lyx för många att få sina tänder ordentligt lagade. Tandläkarens uppgift var då ofta att ersätta de utdragna trasiga tänderna med en protes. Idag är situationen som alla vet en helt annan. Tandhälsan är överlag god i Sverige, men många människor vill även ha en vacker mun.

- Här kan jag som estetiskt-kosmetiskt utbildad tandläkare erbjuda ett brett smörgåsbord av tjänster. Det kan röra sig om allt från tandblekning till mera omfattande korrigeringar av tänder och bett. Kontakta mig för en undersökning och en kostnadsuppskattning. Ditt leende är en ovärderlig hjälp i relationer och karriär. Håll det tip-top, säger Calle Hagman, tandläkare Borås.

• leende
  • smile design

Calle Hagman är en tandläkare i Borås med en passion för estetisk tandvård. Nätverkande och ständig kunskapsuppdatering är två kärnvärden för tandläkare Calle Hagman. Han är founding member, tidigare president och fortfarande aktiv medlem i SACD, Swedish Academy of Cosmetic Dentistry, landets ledande nätverk för kvalitetsstyrd, kunskapsbaserad  estetisk och kosmetisk tandvård.