Pressinbjudan Almedalen: Vem bryr sig om tobakskonventionen?

Tankesmedjan Tobaksfakta inbjuder till tobakspolitiska diskussioner i två seminarier tisdagen den 5 juli i konferensrummet Furilden på Strand Hotel, Strandgatan 34.

Klockan 10.00 – 11.30:

Internationella konventioner – vem bryr sig i Sverige?

WHOs ramkonvention för tobakskontroll antogs 2003 av FNs Världshälsoorganisation och ratificerades 2005 av Sverige. Hittills har 174 länder anslutit sig. Världen runt pågår ett omfattande arbete för att omsätta tobakskonventionen i praktisk handling. I vårt land har det däremot inte hänt särskilt mycket sedan ratificeringen. En viktig förklaring till det låga engagemanget i Sverige är sannolikt bristande kunskaper om tobakskonventionen hos beslutsfattare och tjänstemän.

Seminariet syftar till att redovisa och diskutera erfarenheter av hur andra konventioner som Sverige ratificerat har tillämpats, t ex Kvinnokonventionen, för att ge vägledning i det fortsatta arbetet med Tobakskonventionen. Representanter för kvinno- och barnkonventionerna kommer att dela med sig av sina erfarenheter om vad som varit framgångsrikt under arbetet med dessa konventioner.

Medverkande:

• Viveka Holst, expert, Kvinnokonventionen, KSAN
    • Britt Öman, vice ordförande, UN Women Committee, Sverige
    • Monica Gustavsson Wallin, strateg för Barnrättsfrågor, landstinget Sörmland
    • Margaretha Haglund, tobakspolitisk expert, Tankesmedjan Tobaksfakta
    • Politiker

Moderator: Ewy Thörnqvist, generalsekreterare, Tankesmedjan Tobaksfakta.

Klockan 13.00 – 14.30:

Exponeringsförbud för tobaksvaror

Cigarettpaket och snusdosor som påträngande exponeras i butiker och på andra säljställen är tobaksindustrins effektivaste marknadsföring. Det är med den reklamen de lockar nya konsumenter bland barn och ungdomar och försvårar för vuxna som vill sluta med tobak. Undersökningar i USA visar att 90 procent av tobaksbolagens kostnader för marknadsföring satsas på åtgärder på säljställen.

Många länder, bland dem Norge och Finland, har följt rekommendationen i WHOs ramkonvention för tobakskontroll och infört, eller beslutat införa, exponeringsförbud för tobak i butikerna. Sveriges regering och riksdag har hittills avfärdat åtgärden med hänvisning till svag evidens (inte tillräckligt starka belägg). På seminariet diskuteras evidens och argument för och emot. Norsk deltagare redovisar hittillsvarande erfarenheter av det exponeringsförbud som infördes i Norge 1 januari 2010.

Medverkande:

• Arnfinn Helleve, seniorrådgivare, Helsedirektoratet, Oslo
    • Åsa Domeij, chef för miljö och socialt ansvar, Axfood
    • Margaretha Haglund, tobakspolitisk expert, Tankesmedjan Tobaksfakta
    • Martina Elfgren Lilja, vd, Svensk Tobaksleverantörsförening, Svensk Handel
    • Politiker

Moderator: Ingrid Talu, ordförande i Lärare mot Tobak

• Brott, juridik, rättsfrågor

• exponeringsförbud. tobaksprevention
  • marknadsföring
  • tobakskonventionen

Tankesmedjan Tobaksfakta är en partipolitiskt och kommersiellt oberoende ideell förening för kunskapsförmedling, opinionsarbete och  informationsspridning på tobaksområdet. Vår framtidsversion är ett tobaksfritt samhälle.