Fotbollsfesten fortsätter – på TanumStrand

En ny spännande VM-sommar är till ända, men fotbollsfesten fortsätter – på TanumStrand. Onsdagen den 24 juli bjuder Football Freestyle Team på show i världsklass och möjligheter att prova på en hittills relativt okänd sport – med bollglädje i fokus.

De meriterade bollkonstnärerna reser världen runt för att visa upp sig och nu har turen kommit till TanumStrand.
– Vi har med en uppblåsbar fotbollsplan som barnen får spela en mot en på. Och i samband med det har vi uppvisning. Vi är några av världens bästa på att trixa med bollen, säger Björn Kjellbris som ingår i teamet.

Världsrekord och inspiration
Själv har han slagit ett antal världsrekord. Det handlar bland annat om att ha nickat med en fotboll i fem timmar och 22 minuter, totalt 50 000 tillslag, och att ha sprungit 100 meter på 19 sekunder med en boll på huvudet – utan att tappa den. Men det är inte resultat och prestationer som är det viktiga när bollkonstnärer som Björn Kjellbris och Emil Jylhänlahti intar TanumStrand.
– Framför allt vill vi inspirera och sprida glädje bland kidsen. Vi vill visa att ingenting är omöjligt.
Det handlar inte minst om att få tjejerna att upptäcka bollglädje.
– Tjejer som spelar fotboll gör det mest organiserat i lag och inte så mycket spontant på fritiden. Vi vill uppmuntra tjejerna och få dem att förstå att de har exakt samma förutsättningar som killarna att lära sig. Ju fler tjejer vi kan få att gå ut på bakgården och leka med bollen, desto bättre kommer de att bli.

Fotbolls-VM inspirerar
Glädjande nog konstaterar han att intresset är på frammarsch.
– När vi kör event som det på TanumStrand, dit vi nu återkommer för tredje gången, märker vi att det är minst lika många tjejer som killar som är med. Det är fantastiskt kul.
Och sommarens VM-fest med många kvinnliga världsstjärnor i fokus på planen har gett en extra skjuts åt populariteten.
– Det är så klart jätteviktigt att det svenska damlandslaget får synas så mycket som möjligt, säger Björn Kjellbris.
Tjej som kille, till TanumStrand är alla varmt välkomna, för en eftermiddag med Football freestyle.
– När vi showar och visar ungdomarna vad man kan göra med en boll, då märker vi hur de ser upp till en. Och det ger en enorm kick. Vi vill sprida vår sport och framför allt den spontana fotbollen. När vi gör event som det på TanumStrand så märker vi hur otroligt glada alla blir, säger Björn Kjellbris.