Västvatten får ny vd

Peter Johansson blir ny vd för kommunala VA-bolaget Västvatten och dess ägarbolag. Han kommer närmast från vd-posten på Lidköping Energi.

Uppdraget att sköta vatten- och avloppsverksamheten i Färgelanda, Munkedal, Sotenäs och Uddevalla ligger på kommunala bolaget Västvatten. Nu tar en ny vd över efter tidigare vd Marianne Erlandson, som haft posten sen 2013.

Peter Johansson har en bakgrund inom energi- och motorutvecklingsbranschen. Han kommer närmast från en anställning som vd för Lidköping Energi och har tidigare arbetat inom Semcon och Saab Automobile Powertrain. Peter har lång erfarenhet av att leda organisationer i förändring mot nya mål och framtida utmaningar.

Det har varit ett stort intresse för tjänsten som vd för Västvatten AB och dess ägarbolag. Det visar att vi har byggt upp en intressant och spännande organisation. Vi hälsar nu Peter Johansson välkommen som vd. Han har ett starkt engagemang och ledarerfarenheter som passar våra bolag, säger Anna-Lena Heydar, Västvattens styrelseordförande.

Peter tillträder sin nya tjänst på Västvatten inom sex månader.

– Min roll blir att fortsätta utveckla bolaget, tillsammans med personalen, till bästa nytta för våra kunder och ägare nu och i framtiden. De framtida utmaningar som vatten- och avloppsverksamheten står inför gör uppdraget spännande. Västvattens affärside, att samla resurser och kompetens i ett gemensamt bolag ger bra förutsättningar att skapa maximal nytta.

– Jag tar med mig drygt 20 års erfarenhet att leda olika organisationer i förändring och ser fram emot att leda Västvatten mot framtiden.

Västvatten har drygt 100 anställda i alla fyra kommuner, med huvudkontor i Uddevalla.

Kontakt med Peter fås genom: Annika Kempe, kommunikatör
annika.kempe@vastvatten.se

Tarasso AB har varit samarbetspartner i denna rekrytering.

• Rekrytering

Vi rekryterar bara chefer och ledare som kan konsten att leda

Chefsrekrytering och ledarutveckling